Makamba's - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van stijnie slot - WaarBenJij.nu Makamba's - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van stijnie slot - WaarBenJij.nu

Makamba's

Door: douwestijnie

Blijf op de hoogte en volg stijnie

11 Februari 2011 | Nederland, Amsterdam

Inmiddels zijn we alweer 4 weken verder en we weten nu dat we hier Makamba's zijn.
Zo worden hier de blanke Nederlanders genoemd en dat is geen koosnaampje.
We hebben inmiddels weer een heleboel meegemaakt.
We hebben met veel mensen kennisgemaakt en veel informatie gekregen, zodat mijn hoofd weleens een beetje tolde en we verkennen het eiland, op zoek naar een definitiever stekje.

Douwe werkt aan een voorstel voor de uitbreiding van het werk onder de kinderen en de jeugd.
Het bestuur is er heel blij mee en werkt enthousiast mee.
Het preventieprogramma No Apologies voor tieners is weer opgestart en in maart begint er een training bij een tieneropvang groep.
Het is een heel mooi programma o.a. over zelfwaardering, sociale omgang en seksualiteit vanuit Bijbelse principes.
Onze Antilliaanse trainers (ook vrijwilligers) hebben er veel zin in om er mee aan de slag te gaan en ook de mensen die het indertijd hebben opgezet zijn er blij mee.
De trainers zijn erg gemotiveerd omdat zij hebben gezien hoe goed het wordt opgepakt door jongeren en scholen. Preventie is belangrijk, vooral voor de jeugd die aan het begin van hun leven staat.
Alleen al daarom ben je blij dat het verder kan gaan!

Het is heel mooi om te zien hoe ook de andere vrijwilligers toegewijd bezig zijn.
De kinderen in Hebron hebben een liefdevol en veilig thuis.
Als een kind terug kan naar huis, krijgen kind en ouder(s) een goede begeleiding.
Met die ervaring wordt nu een training ontwikkeld, samen met andere organisaties.
Er zijn ook jongeren die begeleid worden naar zelfstandig wonen.

De nood is groot. Een directeur van één van grootste particuliere internaten (met 55 kinderen), heeft becijferd dat voor de meer dan 1000 kinderen onder 18 die een plek nodig hebben er maar 200 plaatsen zijn.
De hoop is nu dat de nieuwe regering prioriteit geeft aan goede opvang. Maar pas per 1 april zijn de nieuwe ministeries klaar voor hun taak. . .en komt er misschien geld.

Ondertussen genieten we hier ook van het mooie weer en de mooie natuur.
Dat is een heel verschil met Soedan.
Zaterdags maken we tijd om steeds een stukje van het eiland te verkennen.....in onze eigen auto!
Voordat alles in kannen en kruiken was en de auto echt gebruikt kon worden, ben ik wel 2 dagen bezig geweest.
Van de muur naar het kastje en van het kastje naar de muur voor alle papieren :)

Zondags in de kerk gaat het er erg gemoedelijk toe en er is altijd na de dienst koffiedrinken.
We voelen ons er nu al thuis.
's Morgens zijn er 2 diensten na elkaar, eerst een Nederlandstalige dienst en daarna een dienst in het Papiaments.
Je kunt kiezen welke taal je het prettigst vindt.
Dat is voor ons de Nederlandse :), maar ik ben van plan om over een tijdje ook eens naar de Papiamentse dienst te gaan, want ik ga elke week naar Papiamentse les en de eerste zinnen zitten al in mijn hoofd.....
In beide diensten gaat onze dominee voor! Knap he :)

We wonen nu in een huis dat nog niet helemaal af is. Dat herkennen we uit Soedan. Ook hier duurt het lang en als je even weg bent ligt de bouw stil.
Elk nadeel heb z'n voordeel: je kunt lang uittesten of alles wel goed is.

• 11 Februari 2011 - 06:31

Mzungu:

Hallo Makamba, hier een berichtje van een Mzungu. (dat is een blanke in oost-afrika) Poeh, twee dagen om de papieren voor je auto in orde te krijgen, ik zou willen dat dat mij gelukt was.... ik ben nu al meer dan een jaar bezig, heb maanden geleden -2 oct '10- de helft van de auto aanbetaald, maar nog steeds alle papieren niet in orde, dus geen auto.... Stuur je straks nog een berichtje, moet nu eerst boodschappen doen xxx F

• 11 Februari 2011 - 07:08

Herma:

Hoi lieve allebei

Fijn om iets te horen en het klinkt allemaal goed, en als ik de temperaturen zie....
    Dit is het eerste verslag wat ik van jullie krijg, de andere dus niet gehad!

Liefs en alle goeds.
    Herma

• 11 Februari 2011 - 19:48

Jaap Van Der Pas.:

ik heb erg genoten van jullie
    reisverslag,het was een verassing.
    ik wens jullie veel zegen en vrede
    veel liefs jaap.

• 11 Februari 2011 - 20:56

Ineke En Leen, :

op het ogenblik zijn ze in Vries bij ons op bezoek. Wij zijn Jan en Tineke. We hebben het over jullie en lezen je reisverslag. Zet skype eens aan en hoe zit het met het tijdsverschil? In april willen Ineke en ik graag langs komen. Hier alles goed gelukkig en tot horens maar weer. O ja Leen had dit reisverslag nog niet ontvangen. Groetjes, Tineke

• 15 Februari 2011 - 09:56

Theo En Nicolet:

Lieve Douwe en Stijnie, goed om van jullie te horen en dat jullie jullie draai al een beetje aan het vinden zijn daar. Er is genoeg werk, zo te lezen!Heel veel sterkte met het plannen, opzetten, inwerken, taal leren! Hartelijke groet, Theo en Nicolet

• 23 Februari 2011 - 17:24

Peter Majoor:

hallo Douwe en Stijnie,
    Ik krijg geen update maar was benieuwd hoe het met jullie ging en vond deze laatste update via google. Sterkte met alles daar. We zitten "in de buurt" dus wie weet komen we nog een keer een bak koffie halen!
    Groeten en liefs, Peter & Hanneke

• 12 Maart 2011 - 21:49

Ard En Mariette Vreugdenhil:

Leuk om jullie verhaal te lezen. Het kriebelt wel om eindelijk te gaan. Tenslotte zijn we er al wel een jaar mee bezig.
    Dus: tot gauw!!!