Het vervolg - Reisverslag uit Nahariyya, Israel van stijnie slot - WaarBenJij.nu Het vervolg - Reisverslag uit Nahariyya, Israel van stijnie slot - WaarBenJij.nu

Het vervolg

Door: Stijnie

Blijf op de hoogte en volg stijnie

14 Februari 2014 | Israel, Nahariyya

Als je druk bezig bent vliegen de dagen en is er zomaar weer een week voorbij.
Hoogste tijd dus voor het vervolg!

Het is hier weekend en nu heb ik mooi even de tijd om te schrijven.
De vorige keer toen ik schreef logeerden we nog in het 'logeerhuis' en inmiddels zijn we verhuisd naar een eigen huisje, klein maar fijn.
We zijn al aardig ingewerkt en leren steeds meer.

Van iedereen wordt verwacht dat hij de handen uit de mouwen steekt als de nood aan de man is en dat was woensdag het geval, toen heb ik gewerkt in het restaurant tijdens de lunch en Douwe mocht meehelpen bij de afwas :)
Er was een groep van 120 jongeren, Joods en Arabisch, voor een dialoogprogramma. Leuk om zoveel jongeren te ontmoeten en met elkaar bezig te zien tijdens een divers programma.
Nu ik ervaring heb ;) word ik vaker ingeroosterd voor het restaurant tijdens de pieken.
Dus leer ik steeds meer, straks ben ik ook nog ervaren restaurant- medewerkster. Ik krijg steeds meer mogelijkheden......

Vorig weekend hebben we de omgeving hier wat verkend en zijn door de velden en avocadoplantages richting Nahariya gewandeld. We wilden naar Nahariya lopen, maar zover zijn we niet gekomen, dat was toch te ambitieus voor de eerste wandeling, daarvoor moeten we nog even wat meer conditie opbouwen.
We kwamen door 2 dorpen, een Joodse en een Arabische, en hebben gelijk maar even wat boodschapjes gedaan.

We hebben elkaar aan het begin van het weekend shabbat shalom gewenst.
Vanavond om 18.00 uur, na zonsondergang, begint de shabbat, en dat wordt gevierd, met een feestelijke maaltijd. Erev shabbat.
De tafel is feestelijk gedekt, de kaarsen branden, er zijn bloemen, er wordt gezongen, gebeden en gelezen en er wordt een zegen gevraagd over brood en wijn en er wordt feestelijk gegeten.
Straks ga ik mijn mooie kleren aandoen want dat hoort bij een feest.
Wat een feestelijk begin van de rustdag.
Ik vind het een heel mooi. Het zet me tot nadenken.
Antoine Bodar schreef: Zondag rustdag, een feestdag voor de Heer.
Zouden wij ook zo'n vorm kunnen vinden om het feest van onze Nieuw Testamentische rustdag uit te buiten?
Goed om over na te denken......

Fijn weekend, shabbat shalom

• 15 Februari 2014 - 00:44

Mariëtte:

Mooi begin van de rustdag! Lijkt me inderdaad wel iets om een voorbeeld aan te nemen. Bon wíkent!

• 15 Februari 2014 - 09:34

Jaap & Fiet:

Zo te lezen zijn jullie daar goed op je plaats, mooi! En wat de restaurant werkzaamheden betreft. Te zijner tijd kunnen jullie ons best opvolgen in het bezoekersrestaurant van De Wijngaard :-) ! Het ga jullie goed, onder Gods zegen!

• 15 Februari 2014 - 10:25

Jaap Van Der Pas:

ik vind het fijn om wat van jullie te horen veel zegen

• 15 Februari 2014 - 13:03

Annette B.:

je wordt erg breed inzetbaar Stijnie altijd handig! Misschien ook leuk om met Douwe eens van rol te ruilen:) XA!

• 17 Februari 2014 - 12:26

Irene:

Leuk om jullie reis weer op deze manier te volgen.
    Misschien ooit een restaurantje hier beginnen??
    Dan zal ik de eerste zijn die bij jullie komt eten.
    geniet van jullie prachtige werk.