Weer een mooie week - Reisverslag uit Nahariyya, Israel van stijnie slot - WaarBenJij.nu Weer een mooie week - Reisverslag uit Nahariyya, Israel van stijnie slot - WaarBenJij.nu

Weer een mooie week

Door: Stijnie

Blijf op de hoogte en volg stijnie

08 Maart 2014 | Israel, Nahariyya

We hebben weer een mooie week gehad.
Bijna elke morgen worden we door de zon gewekt en dan kom je graag je bed uit om van de zon te genieten.
Evenals wanneer ik naar mijn werk loop en van de schitterende bloemen, bomen en struiken geniet.

Van de week zijn we weer naar het visakantoor geweest.
We gaan altijd met z'n tweeën, want het steekt heel nauw, als je iets vergeet, kun je het wel vergeten, het is daarom beter om de procedure met z'n tweeën te doen.
Met een bezoek aan het visumkantoor zijn we al gauw zo'n 2 uur zoet.
We worden altijd geholpen door een hele aardige dame.
We hadden weer toestemmingen binnen en konden blij met 5 visa weer terug naar kantoor.
Als je langer dan 3 maanden komt, moet je een visum aanvragen voor een half jaar en als je dan nog langer blijft, moet weer een visum aanvragen.
Zo blijf je lekker bezig :)

We hadden een lezing van een Rabbijn over Purim.
Volgende week is het Purimfeest. Vrijdag is er een optocht en gaat iedereen verkleed.
Op dit feest wordt de verlossing van de Joden in Perzië (5e eeuw v. Chr.) door koningin Esther en haar neef Mordechai herdacht. Zij wisten de plannen voor volkerenmoord die de boosaardige premier Haman koesterde, te verijdelen. Het hele verhaal staat in het boek Esther in de Bijbel.
Wij leerden ook een liedje die dan altijd gezongen wordt en bij het woord Haman moet je heel hard lawaai maken, ook als het verhaal voorgelezen wordt. Hier wordt dan flink lawaai gemaakt met een ratel.
Het is een vrolijk feest. Iedereen maakt pakketjes met lekkere dingen en brengt die aan elkaar.
Ook worden er driehoekige broodjes gegeten die ozneï Haman (oren van Haman) worden genoemd.
Leuk om dit feest mee te vieren.
Feestvieren kunnen de Joden wel, daar kunnen wij nog wat van leren :)

We zijn ook naar Nazareth geweest.
We reden er heen langs de Karmel en door prachtig bergachtig gebied.
Als je naar Nazareth gaat, ga je natuurlijk ook naar de kerk van de Aankondiging. Dat is de plaats waar de engel Gabriël aan Maria verscheen met de boodschap dat zij de moeder van Jezus, de zoon van God, zou worden.
Onder de kerk kun je een gedeelte van het oude Nazareth zien dat bewaard is gebleven uit die tijd, evenals onder de kerk van Jozef, die er dichtbij staat, de plek waar Jozef de engel op bezoek kreeg met de opdracht om Maria niet te verlaten.
Ik heb er wat foto's van gemaakt.
Ook van de schitterende mozaïeken die hangen in een lange galerij die langs de kerk loopt, met afbeeldingen van Maria, soms met het kindje Jezus, afkomstig uit verschillende landen.
Heel speciaal om te zien hoe de verschillende culturen de afbeeldingen stempelen.
Op de deur van de kerk zijn afbeeldingen uit de Bijbel gemaakt.
De eerste keer toen wij hier kwamen, 32 jaar geleden, was er een Messias belijdende Jood die aan de hand van de afbeeldingen op die deur het evangelie doorvertelde. Mooi, met die illustraties er bij!
Natuurlijk moesten wij daaraan terugdenken.

Morgen is het feest voor ons, want dan wordt onze oudste kleinzoon, Liam, al weer 3 jaar! Hoera!

p.s. Als je links op Foto's klikt, kun je alle foto's zien, ook die van Nes Ammim.

• 08 Maart 2014 - 16:26

Fenneke:

Alvast gefeliciteerd met jullie kleinzoon! Hijzal jullie missen, en jullie missen hem natuurlijk ook...
    He, ik kan het bijna niet geloven dat jij GRAAG je bed uit komt...., daar zit vast ook wel een beetje dwang achter ??

Heerlijk om zoveel mee te maken, en overal zo nauw betrokken bij te zijn. Maak veel foto's en schrijf zoveel mogelijk op, want met zoveel nieuwe indrukken vergeet je ook weer heel veel, en het is geweldig om het later allemaal terug te lezen!! Ervaring...ha,ha

• 08 Maart 2014 - 22:28

Jaap & Fiet:

Bedankt weer voor het verslag. Wat gaat er trouwens een rust uit van die man onder de mozaïeken :-). En natuurlijk gefeliciteerd met kleinzoon Liam en ook de ouders als zij dit bericht lezen! Tenslotte nog dit; jullie zullen intussen ook wel gehoord hebben dat het hier mooi weer is. Heerlijk!
    Groeten,
    Jaap & Fiet

• 08 Maart 2014 - 22:36

Jaap Van Der Pas:

ik heb weer e-mail
    ik heb het toch voor elkaar
    gekregen.
    fijn dan kan ik je berichten
    weer lezen veel sterkte
    groetjes jaap

• 09 Maart 2014 - 22:12

Opa Kees En Oma Corrie:

Hartelijk gefeliciteerd met de verjaardag van Liam!

Verslag uit: Israel, Nahariyya

stijnie

Welkom op mijn nieuwe site. Na Soedan gaan we naar Curacao. We gaan daar werken voor St.De Hoop kinder- en jeugdwerk. We zijn bezig met voorbereidingen en vertrekken op 31 dec., jawel ouderjaarsdag, naar Curacao waar we op een spectaculaire ontvangst rekenen met veel vuurwerk :) ! Na Curacao is Israël aan de beurt, daar gaan we half jaar wonen en werken in Nes Ammim. Nu is Oeganda aan de beurt. Douwe werkt daar voor ICCO / Kerk in actie voor een programma van 10 maanden voor een nieuwe aanpak van Disaster Risk Management. We wonen in Kampala.

Actief sinds 13 Dec. 2010