Afwiselend - Reisverslag uit Nahariyya, Israel van stijnie slot - WaarBenJij.nu Afwiselend - Reisverslag uit Nahariyya, Israel van stijnie slot - WaarBenJij.nu

Afwiselend

Door: Stijnie

Blijf op de hoogte en volg stijnie

29 Maart 2014 | Israel, Nahariyya

We hebben weer afwisselende weken achter de rug.
Het is hier beslist niet saai!
Naast het kantoorwerk was er ook weer het werk in het restaurant en de afwisseling maakt het leuk.
Ook de ontmoetingen met zoveel verschillende mensen, groepen uit verschillende landen en uit Israël zelf Joodse en Arabische jeugdgroepen, schoolkinderen, studiegroepen, families. Heel boeiend.

Omdat we in het weekend druk waren ( inspringen in het Hotel), hadden Douwe en ik een middagje vrij genomen en een heerlijk fietstochtje gemaakt naar Akko.
We waren daar al geweest en konden nu op de fiets verder op verkenning uit. Het is heerlijk dat je hier zo goed kunt fietsen en het weer is er nu ook perfect voor, een heerlijke temperatuur.

Op Purim was de optocht in Nahariya een week uitgesteld omdat er regen werd verwacht. Maar vrijdag was het zover en hebben we een lange wandeling langs de zee en over de boulevard naar Nahariya gemaakt.
Het was een lange optocht met muziek en verklede kinderen en sport- en verenigingsgroepen, veel meisjes hadden een prinsessenjurkje aan als verwijzing naar koningin Esther.
Veel mensen stonden langs de kant te kijken en het was er een gezellige drukte.

Ook zijn we op een middag samen met nog een paar Nes Ammim'ers naar Safad en Peki'in geweest.
Peki'in is een Druzendorp dat langs de weg naar Safad ligt.
De Druzen is een bevolkingsgroep die al heel lang in Israël woont.
Je herkent hen aan hun kleding, de mannen hebben zwarte kleren aan en een wijde broek met het kruis bij de knieën en een wit mutsje op.
De vrouwen hebben een hoofddoek om op een speciale manier en een lange rechte jurk.
Safad is een stadje van kunstenaars en kabbalistische Joden.
Kabbalisten hebben een charismatisch joods geloof. Er zijn veel en oude synagogen en er wordt veel gestudeerd en veel Joden lopen er in 'traditionele' kleding.
Safad is een hele mooie en oude plaats.
Het ligt hoog in de bergen en vandaar heb je prachtig uitzicht over Galilea tot aan het meer van Galilea.
Omdat er een aantal van onze groep deze week een aantal dagen weg waren naar de Westbank, als onderdeel van het studieprogramma, was er geen lezing, maar als je in Safad rond loopt steek je ook een boel op.

Vandaag zijn we naar Abu'sinan gewandeld, een grote plaats dat zo'n 5 km ten noorden van Nes Ammim ligt tegen een berg aan, dat kun je van hieruit dus goed zien liggen en 's avonds is dat een heel mooi gezicht als de lichten aan zijn.
Dus daar wilden we wel even een kijkje gaan nemen, een mooie wandeling er heen door de velden.
Het is een Arabische plaats en dat was wel te horen toen het tijd van het gebed was en de moskeeën zich lieten horen.
Het is een welvarende plaats. Ik was er toch wel weer verbaasd over dat ik zo'n ander beeld had van Israël dan het in werkelijkheid is.
Wat groot is de invloed van de media op het beeld dat je hebt.
Door de eenzijdigheid zo vertekend. Ik weet niet welk beeld jullie van Israël hebben, maar ik had niet gedacht dat er in Israël zoveel Arabische plaatsen zijn.
Door de media krijg je de indruk dat alleen Joden goed kunnen wonen in Israël en dat de Arabieren onderdrukt worden en hier niet goed kunnen leven.
Het tegendeel blijkt, de Arabische plaatsen die wij gezien hebben zijn welvarend, evenals de Druzendorpen, en zij leven in vrijheid in een democratisch land.
Zij hebben alle voorzieningen en hun moskeeën kunnen gewoon hun gebedsoproep doen en ze houden ook preken via de minaret, zodat het hele dorp het kan horen. Het herinnerde ons aan Soedan.

Wij hebben de klok al een uur vooruit gezet, zodat we één uur verschil blijven houden met jullie. Vergeet het niet ook te doen! :)

Het is heel leuk dat Nes Ammim zo dicht bij de zee is.

• 29 Maart 2014 - 21:47

Annette B:

Ha ha die klok laten we dat nu net tegen elkaar gezegd hebben!
    Een aangename verrassing denk ik dat Israël zo anders is , in positieve zin, dan geschetst is.Ik zal het zeggen tegen vrienden die in mei een reis naar Israël gaan maken!
    Wat zullen jullie genieten daar. Tot de volgende keer!
    Liefs Annette

• 30 Maart 2014 - 11:49

FENNEKE:

Lieve Stijnie, we genieten van je stukjes, en stiekem ben ik ook wel een beetje jaloers....
    Wij hadden in Saoedie Arabie een Druzenvriend, en zijn via hem al heel wat wijzer geworden wat de samenleving in Israel betreft tussen Joden, Arabieren en Druzen. Dat is het verrvelende van de media, die kunnen schijnbaar alleen maar over de negatieve zaken berichten, en positieve zaken worden beslist onderbelicht, want goed nieuws is helaas geen nieuws!
    Ik sta op het punt om voor 14 dagen naar NL te gaan, ben nog even druk aan het pakken. xxxFenneke

• 30 Maart 2014 - 19:05

Jaap Van Der Pas:

leuk om te horen dat het zo goed gaat
    en jullie zoveel mooie dingen meemaken
    groetjes en liefs jaap.

• 01 April 2014 - 11:41

Ruud Ter Beek:

Ha Douwe en Stijnie, vandaag even bijgelezen (kreeg zondag jullie waarbenjij-adres in Driebergen-R.). Leuk om je avonturen een beetje te volgen zo. Ik krijg beslist vrolijke visioenen als ik jullie door de kamer zie volksdansen, aiaiaiaiaiai. De maaltijd met de viering van het aanbreken van de sjabbat op èrèv sjabbat vind ik ook een mooi gebruik. Israëlische christenen / mesjichiyim hebben die in het algemeen ook overgenomen. Wat doe je om Hebreeuws te leren? Een cursus daar? Hartelijke groeten!

Verslag uit: Israel, Nahariyya

stijnie

Welkom op mijn nieuwe site. Na Soedan gaan we naar Curacao. We gaan daar werken voor St.De Hoop kinder- en jeugdwerk. We zijn bezig met voorbereidingen en vertrekken op 31 dec., jawel ouderjaarsdag, naar Curacao waar we op een spectaculaire ontvangst rekenen met veel vuurwerk :) ! Na Curacao is Israël aan de beurt, daar gaan we half jaar wonen en werken in Nes Ammim. Nu is Oeganda aan de beurt. Douwe werkt daar voor ICCO / Kerk in actie voor een programma van 10 maanden voor een nieuwe aanpak van Disaster Risk Management. We wonen in Kampala.

Actief sinds 13 Dec. 2010