Van Golan naar Jeruzalem - Reisverslag uit Nahariyya, Israel van stijnie slot - WaarBenJij.nu Van Golan naar Jeruzalem - Reisverslag uit Nahariyya, Israel van stijnie slot - WaarBenJij.nu

Van Golan naar Jeruzalem

Door: Douwe

Blijf op de hoogte en volg stijnie

26 Juli 2014 | Israel, Nahariyya

Terwijl in de Gazastrook het Israëlische leger op de grond de raketinstallaties ontmantelt en raketvoorraden in NB de kelders van scholen (zelfs een UN school!) onklaar probeert te maken, gaan we op studietrip naar de Golan.

Op bezoek in Katzrin, één van de Joodse steden die gebouwd zijn in het Syrische deel van de Golan vanaf 1977.
Omstreden, zonder - nog steeds - officieel vredesakkoord met Syrie, bezet gebied.
Het kwam enorm tot ontwikkeling door vestiging van veel Russische Joden en door verdere ontwikkeling, onder andere van opgravingen.
Wij krijgen levendige uitleg over het judaïsme zoals dat hier bestond in de tweede eeuw.
We beklimmen Gamla, dat wel het “Massada van het Noorden” wordt genoemd en dateert uit de tijd van Jozua.
De bergrug is door de Romeinen ingenomen in 67 na Christus, wat door Flavius Josephus is beschreven.
Om je heen kloven waardoorheen twee de weg naar de Jordaan vinden.
In de verte het Meer van Galilea.
Een stevige tocht en een fantastisch uitzicht.

Ondertussen is de overdracht bij Nes Ammim begonnen.
Gert, Mirjam en de kleine Berend gaan 4 jaar in Nes Ammim wonen.
Tijdens de welcome- and shalom party worden we verrast door het duo Bobby & Sanna, zij verzorgen een mooi Sunset concert en de voorzitter spreekt goede woorden.
Stijnie moet nog een paar belangrijke visa “scoren”.En dat lukt heel goed.
Daarna pakken we in en reizen we door het Jordaandal naar Jeruzalem.
We komen door de vlakte van Jizreël en bezoeken onderweg Megiddo en Bet Shean en nemen nog een kijkje bij de rivier de Jordaan.
Pal aan de overkant ligt Jordanië, "een fijne buur" zegt de Israelische soldaat waar we een praatje mee maken, hij hoopt dat het gauw weer vrede wordt.
Dat horen we meerdere keren: "de oorlog is verschrikkelijk, hopelijk komt er gauw een einde aan, we willen in vrede samenleven".

In Gaza blijft het spannend en het vliegverkeer komt bijna tot stilstand. En in Jeruzalem is het rustig.
Gelukkig is er op sabbath een adempauze, maar het ziet er nog niet goed uit.
Net als Nederland in de greep is van het MH17 incident, is Israel in de greep van Gaza. Zoveel levens het extremisme kost!
Op verschillende plaatsen in het Midden Oosten.
We bidden voor de christenen die uit Mosul verdreven worden

• 26 Juli 2014 - 16:27

Theo En Nicolet:

Beste Douwe en Stijnie,
    Spannende tijden zijn het, de oorlog in de Gazastrook, de crisis in de verhoudingen Europa-Rusland na het neerstorten van de MH17 en brandhaarden op nog zoveel andere plaatsen ter wereld. Wij weten ons echter geborgen bij de Heer die alles regeert! Over twee dagen hopen wij naar Zuid-Afrika te vertrekken, over enkele weken hopen jullie terug te komen naar Nederland. Mag de Here ons allemaal op onze wegen bewaren!
    Lieve groet,
    Theo, Nicolet en Gerhard

• 26 Juli 2014 - 18:52

Herma:

Lieve allebei.

Ja, spanning is er overal. Ik ben blij om iets van jullie te horen.
    Ik hoop jullie heel gauw in goede gezondheid te zien.

Liefs Herma

• 27 Juli 2014 - 09:59

Irene:

Wat een spanning is er overal.
    Maar jullie genieten van al het moois om je heen en blijven vooral naar de positieve kanten van jullie ondernemende reis kijken .
    Grote bewondering heb ik hiervoor.
    Blijf vooral wel goed om je heen kijken en kom weer veilig thuis straks.
    Liefs van ons . Jan en Irene

• 07 Augustus 2014 - 20:42

Tineke & Jan:

een veilige thuisreis gewenst! We hopen gauw weer van jullie te horen, Liefs.

Verslag uit: Israel, Nahariyya

stijnie

Welkom op mijn nieuwe site. Na Soedan gaan we naar Curacao. We gaan daar werken voor St.De Hoop kinder- en jeugdwerk. We zijn bezig met voorbereidingen en vertrekken op 31 dec., jawel ouderjaarsdag, naar Curacao waar we op een spectaculaire ontvangst rekenen met veel vuurwerk :) ! Na Curacao is Israël aan de beurt, daar gaan we half jaar wonen en werken in Nes Ammim. Nu is Oeganda aan de beurt. Douwe werkt daar voor ICCO / Kerk in actie voor een programma van 10 maanden voor een nieuwe aanpak van Disaster Risk Management. We wonen in Kampala.

Actief sinds 13 Dec. 2010