Nairobi en EBOO in Kenia - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van stijnie slot - WaarBenJij.nu Nairobi en EBOO in Kenia - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van stijnie slot - WaarBenJij.nu

Nairobi en EBOO in Kenia

Door: Stijnie

Blijf op de hoogte en volg stijnie

27 Mei 2015 | Oeganda, Kampala


Van Addis gaan we naar Nairobi.
Wat een verschil. Eindelijk heb ik weer eens het gevoel dat ik in een beetje een ‘normaal’ stadscentrum kom, een centrum een beetje meer zoals wij het gewend zijn, met winkelstraten en winkels waar je gewoon naar binnen kunt lopen en rondkijken, en met geasfalteerde wegen en trottoirs.
We zitten dichtbij het centrum in het guesthouse van de Anglicaanse Kerk. Douwe geeft voor een deel zijn workshops hier ook, dus dat is handig. Vanaf het guesthouse kan ik lopend naar het centrum, een mooie wandeling door het Uhuru Park. Evenals in Addis heb ik hier niks bij me, alleen m’n portemonnee, maar die heb ik veilig weggestopt, zodat ik geen aanleiding geef tot beroving.
Het blijft Afrika, want als ik het plan heb om even op de markt te kijken, komen er al een paar straten voor ik er ben, jongens op mij af om te vragen of ik de markt wil bezoeken. Ik denk terug aan Addis en zie er maar vanaf ;-)
Ook hier is het opvallend dat er bijna geen blanke mensen lopen…….

Na een week gaan we logeren bij onze vrienden Wim en Fenneke, zij wonen in Nairobi,
vlakbij het Nairobi National Park. Daar gaan we met hen op safari en zien veel dieren: impala’s, zebra’s, giraffes, apen, buffels, leeuwen, krokodillen, prachtige vogels enz.
Douwe moet nog een aantal dagen naar Mwingi, wat ten noord-oosten van Nairobi ligt.
Fenneke en ik gaan naar de Kasuri Factory waar de kettingen worden gemaakt die voor Fennekes hulpproject EBOO in Nederland worden verkocht. Daar zie ik hoe de kralen handmade gemaakt worden van de klei van de Mount Kenya en beschilderd en hoeveel alleenstaande vrouwen daardoor werk hebben en zo zelf voor hun gezin kunnen zorgen.

We gaan ook naar Fennekes EBOO project in Kibera, de grote sloppenwijk van Nairobi.
Fenneke helpt 156 kinderen naar school, naar de basisschool, de middelbare school en een aantal studenten. Zij selecteert de kinderen die het echt nodig hebben en betaalt hun schoolgeld, onder de voorwaarde dat de kinderen hun best doen en niet verzuimen, anders stopt de bijdrage.
De ouders komen elk nieuwe semesters bij haar om de schoolresultaten te bespreken en Fenneke vraagt ook altijd wat de ouders zelf kunnen bijdragen. Ook onderhoudt zij actief contact met de scholen en bezoekt regelmatig de scholen.
Het is prachtig om te zien welk ‘sneeuwbaleffect’ het kan bewerkstelligen, er zijn moeders die doordat hun kinderen naar school kunnen ruimte krijgen om zelf een handeltje te beginnen, waardoor zij het beter krijgen en zelf ook wat kunnen bijdragen voor hun kinderen.
Fenneke zorgt en waakt ervoor dat al het geld wat gegeven wordt aan EBOO voor 100 % besteed wordt aan dit doel. Zij doet dit allemaal uit pure liefde.
Naast het regelen van alles voor de kinderen en wat daar allemaal nog meer bij komt kijken, (bijv. ze moet ook schooluniformen, schoenen en schoolspullen kopen, die de kinderen verplicht zijn mee te nemen naar school), moet ze ook zorgen dat het geld er voor binnen komt en de spullen kopen voor de verkoop in Nederland en zorgen dat het daar terecht komt. Iedereen die zij kent en naar NL gaat krijgt een volle koffer mee (ik ook ;-)), zodat het vervoer niks kost. En zo is er nog veel meer. Mensen komen bij haar voor advies en om hun verhaal te vertellen. Elke dag is ze er druk mee, het is heel veel werk.

We bezoeken een paar scholen en gaan op bezoek bij een paar moeders van ‘haar’ leerlingen.
De straten zijn niet geasfalteerd en vol gaten en kuilen. En het ruikt er niet fris.
De meeste huizen zijn gemaakt van golfplaten en sommige van aarde. We komen in een huisje van ongeveer 3 bij 3, dat is het hele huis, geen ramen, geen sanitaire voorzieningen, geen water, geen electriciteit, een gordijn halverwege en daarachter de bedden. Mijn hart krimpt ineen, vreselijk om zo te moeten wonen!
En dan het schrijnende verhaal, de huur van 15,- euro per maand is nog niet betaald, geen geld genoeg. De man neemt zijn verantwoordelijkheid niet en de vrouw moet het maar zien te redden. Hun kinderen zitten in het Eboo project, die zijn overdag gelukkig weg uit de ellende en krijgen eten en drinken op school, ze zijn heel intelligent en krijgen dankzij Eboo de kans om zich te ontwikkelen en daardoor hoop op een betere toekomst.
Wat een zegen is Fenneke , zij maakt het verschil voor zoveel mensen, vanuit haar geloof, vanuit bewogenheid, uit liefde.

Een zorg voor Fenneke is dat zij steeds voldoende geld heeft om elk semester het schoolgeld van de 156 kinderen te betalen.
Daarom is ze heel blij met een gift of met het sponsoren van een kind of student :) !
Het rekeningnummer is NL61RABO 01.29.36.53.35 t.g.v. Stichting EBOO in Kenia, Groningen
Eboo heeft de Anbi status.
Meer informatie kun je vinden op de website: www.ebooinkenia.nl

  • 27 Mei 2015 - 14:29

    Fenneke:

    Lieve Stijnie,

    Het was gezellig om jullie hier een weekje te hebben, en om samen gezellige dingen te doen, en ik vond het fijn om jullie te vertellen en te laten zien wat ik met name voor Eboo hier doe.
    EBOO steunt nu 160 kinderen, 20 op de kleuterschool, 98 op de lagere school, 38 op de middelbare school en 4 op de universiteit. Op dit moment worden er 96 kinderen gesponsord, dus zoeken we nog sponsors voor 64 kinderen!! Maar eenmalige giften zijn natuurlijk ook van harte welkom!!! Ik zou bijvoorbeeld Hope Academy, een van de lagere scholen graag 50 euro per maand willen geven zodat zij elke maand een zak rijst kunnen kopen, en zo zijn er nog heel veel goeie ideeen die ik heb....... Knuffel Fenneke

  • 27 Mei 2015 - 14:50

    Herma:

    Wat een geweldig initiatief!

    Ik hoop dat veel mensen dit ook zo zien en dat Fenneke en "haar"kinderen geholpen kunnen worden!

    Liefs Herma

  • 27 Mei 2015 - 17:41

    Janny:

    Wat weer een boeiend verslag!
    Ben benieuwd naar de volle koffer met spullen die je mee naar Nederland brengt! ;-)
    Een mooi project van je vriendin!

    Groetjes, Janny
    ps Bedankt voor je felicitatie!!!

  • 28 Mei 2015 - 10:31

    Dianne:

    Lijkt me goed, dat Fenneke hier een of ander rekeningnummer noemt: er is geld nodig voor een concreet en goed project, dus....

  • 28 Mei 2015 - 14:31

    Else:

    Wat een indrukwekkend verhaal!
    Een mooi project, ondersteuning waard.
    Liefs, Else

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

stijnie

Welkom op mijn nieuwe site. Na Soedan gaan we naar Curacao. We gaan daar werken voor St.De Hoop kinder- en jeugdwerk. We zijn bezig met voorbereidingen en vertrekken op 31 dec., jawel ouderjaarsdag, naar Curacao waar we op een spectaculaire ontvangst rekenen met veel vuurwerk :) ! Na Curacao is Israël aan de beurt, daar gaan we half jaar wonen en werken in Nes Ammim. Nu is Oeganda aan de beurt. Douwe werkt daar voor ICCO / Kerk in actie voor een programma van 10 maanden voor een nieuwe aanpak van Disaster Risk Management. We wonen in Kampala.

Actief sinds 13 Dec. 2010
Verslag gelezen: 347
Totaal aantal bezoekers 46770

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2017 - 15 Oktober 2017

Terug in Oeganda

03 Februari 2016 - 25 Februari 2016

Even terug in Nes Ammim

01 Oktober 2014 - 01 Augustus 2015

Leven in Oeganda

29 Januari 2014 - 06 Augustus 2014

Werken in Nes Ammim, Israël

31 December 2010 - 30 November -0001

Mijn tweede reis en mijn eerste Soedan

Landen bezocht: