Werken en leren - Reisverslag uit Nahariyya, Israel van stijnie slot - WaarBenJij.nu Werken en leren - Reisverslag uit Nahariyya, Israel van stijnie slot - WaarBenJij.nu

Werken en leren

Door: Stijnie

Blijf op de hoogte en volg stijnie

01 Maart 2014 | Israel, Nahariyya

Wat is deze week weer omgevlogen.
Misschien komt het doordat de dagen zo gevuld zijn met werk en het studieprogramma.
Ook komt het misschien wel omdat we vorig weekend ook moesten inspringen en dan blijft er weinig vrije tijd over.
Want door de week is ons werk op kantoor.
Maar ja, als de nood aan de man is, dan help je natuurlijk mee.
Douwe wilde nog wat vergaderstukken afmaken en daarom zijn we vrijdag thuis gebleven, maar vandaag zijn we naar Haifa gegaan en hebben daar rondgekeken.

Afgelopen week gingen we ook een dag mee met een studie-excursie.
Dat was niet zoals ik de vorige keer schreef naar Tel Aviv, maar naar Givat Haviva.
Givat Haviva is een kibboets die ten oosten van Hadera ligt en een groot dialoogcentrum heeft om het vredesproces te bevorderen en waar Joden en Arabieren elkaar ontmoeten en samen programma's volgen.
Er zijn dialoogprogramma's tussen joden, moslims en christenen.
Het is een oude kibboets, begonnen door Zionisten die samen wilden leven met de Arabische bevolking.
Toen we binnenkwamen, zagen we op een groot grasveld allemaal gekleurde handen in het gras gestoken, a Million Hands for Peace.
Dat was door Joodse en Arabische schoolkinderen gedaan aan het begin van een conferentie over het vredesproces (gesupport door senator Kerry USA).
Overal zie je dat er veel aandacht wordt besteed aan een goede samenleving tussen Joden en Arabieren, in Haifa kwamen we het ook weer tegen.
Hier in Galilea is de samenleving gemêleerd en merk je in het openbare leven weinig van de verschillen.
Door de berichten in de media kun je het idee krijgen dat Joden en Arabieren helemaal gescheiden leven en steeds ruzie met elkaar hebben.
Het geeft een vertekend beeld, want Jood en Arabier doen gezellig boodschappen in dezelfde winkels , zitten op hetzelfde terrasje, reizen met dezelfde trein en bus enz. Heel gewoon dus.

Nadat we een rondleiding hadden gekregen, gingen we naar de plaats
Barta, waar de grens met de West Bank dwars door heen loopt.
De ene helft was typisch Arabisch, met winkels en uitstallingen op straat en bij de slager hing bijna een heel beest aan een haak, net als in Soedan ( brrr), en alles was wat meer chaotisch.
De andere helft was geordender.
Daarna reden we door de vlakte van Jizreël weer terug.

We hadden ook nog een avond een lezing van een stagière, die haar afstudeerproject hier doet, over de verschillende joodse groeperingen en hun landen van herkomst, geschiedenis en achtergronden. Leuk en leerzaam.

Vrijdagavond kwam er een grote groep studenten uit Nederland in Nes Ammim en na de Erev Shabbat kregen we samen met hen een studieles van een Joodse leraar over hoe de Joden de Bijbel, Torah en Talmoed bestuderen. Er zijn verschillende uitleggen op schrift gesteld, eerst mondeling overgeleverd. Bij elke tekst uit de Torah worden die verschillende uitlleggen en ook andere associaties en interpretaties geschreven. Op grond daarvan word je geleerd hoe je de Torah in je eigen leven kunt toepassen. Tijdens de les deden we het ook zelf in groepjes.

Vandaag een mooie rondwandeling in Haifa gehad en vanavond nog een mooie preek over dat God bij ons is en met ons meegaat.
We kunnen met nieuwe energie de week weer beginnen.

• 01 Maart 2014 - 22:54

Annette B:

Ha lieve Stijnie,
    Weer een indrukwekkend verslag. Terug in Nederland kun je ook nog gaan schrijven.......Mooie foto`s . Leuk om een indruk te krijgen. Mijn mail aan je komt binnen kort! XA

• 01 Maart 2014 - 23:06

Jaap & Fiet:

Het verschil in geordendheid tussen Arabische en Joodse enclaves is inderdaad iets dat meteen opvalt. Mooi dat zij in Galilea goed kunnen samenleven. Zijn trouwens benieuwd of jullie daar nog geïnformeerd worden over de strijd in Syrië. Hier horen we daar bijna niets van sinds de strijd in Oekraïne. Sterkte bij jullie mooie werk!
    Hartelijke groet,
    Jaap & Fiet

• 02 Maart 2014 - 16:41

Jaap Van Der Pas:

wat maken jullie wat mee
    ik zou best om een hoekje
    willen kijken. ik wens jullie
    veel sterkte en Gods zegen
    hartelijke groeten jaap.

• 02 Maart 2014 - 21:03

Herma:

Lieve allebei.

Het is weer erg leuk om te lezen, het blijkt een prima plaats om te zijn.
    Ik ga de komende weken een module doen over het Jodendom......ik ben benieuwd.

Liefs Herma

• 03 Maart 2014 - 13:28

Irene:

wat een fantastisch verslag en wat maken jullie mooie dingen mee.
    wij gaan vrijdag een weekje op wintersport dus dan zit je in een totaal andere wereld.
    liefs van ons. Jan en Irene.

Verslag uit: Israel, Nahariyya

stijnie

Welkom op mijn nieuwe site. Na Soedan gaan we naar Curacao. We gaan daar werken voor St.De Hoop kinder- en jeugdwerk. We zijn bezig met voorbereidingen en vertrekken op 31 dec., jawel ouderjaarsdag, naar Curacao waar we op een spectaculaire ontvangst rekenen met veel vuurwerk :) ! Na Curacao is Israël aan de beurt, daar gaan we half jaar wonen en werken in Nes Ammim. Nu is Oeganda aan de beurt. Douwe werkt daar voor ICCO / Kerk in actie voor een programma van 10 maanden voor een nieuwe aanpak van Disaster Risk Management. We wonen in Kampala.

Actief sinds 13 Dec. 2010