De paraplu op het toilet - Reisverslag uit Nahariyya, Israel van stijnie slot - WaarBenJij.nu De paraplu op het toilet - Reisverslag uit Nahariyya, Israel van stijnie slot - WaarBenJij.nu

De paraplu op het toilet

Door: Stijnie

Blijf op de hoogte en volg stijnie

16 Maart 2014 | Israel, Nahariyya

In onze kerkdiensten in Nes Ammim volgen we de Parasha, het bijbelrooster, wat ook in de synagoge gebruikt wordt.
Elk jaar wordt de Thora, de vijf boeken van Mozes, behandeld tijdens de diensten en wij volgen in onze liturgie hetzelfde bijbelgedeelte als in de synagoge.
Alleen tijdens de lijdensweken voor Pasen wordt er van afgeweken.
We hebben mooie afwisselende begeleiding tijdens onze diensten zoals piano, viool, gitaar, drum, solozang.
Zo hebben we feestelijke diensten met een feestelijke inhoud over Gods liefde, wat dat voor ons betekent en hoe we Zijn liefde kunnen beantwoorden. Fijn om dat samen te delen.
Door Gods grote liefde voor ons is Zijn zoon Jezus naar de aarde gekomen, Jezus heeft hier geleefd en daardoor in het is extra bijzonder om hier te zijn.
Gisteren zijn we rond het meer van Galilea gereden. Daar zijn zoveel plekken waar Jezus was , waar Hij gewoond, gewerkt, gelopen, over God verteld, mensen geholpen en wonderen gedaan heeft.
De bijbelgedeeltes komen dan nog meer tot leven.
En ook de andere geschiedenissen uit de Bijbel die zich in deze omgeving hebben afgespeeld.
Daarom is dit land voor mij met geen ander land te vergelijken.

Inmiddels zijn we weer verhuisd en wonen nu in een mooi en groter huis.
Het leek wel alsof de rollen omgedraaid waren wat het weer betreft.
In Nederland was het prachtig, zonnig warm weer en hier was het koud en regenachtig.
Ook waaide het hard.
Misschien is het daar door gekomen, dat er misschien iets verschoven is, want we moesten met een paraplu naar het toilet!
Het zit zo, ons huis heeft geen verdieping en een plat dak en precies boven de toiletpot zit een koker die door het dak naar buiten gaat.
Toen het regende begon het ook door die koker te regenen, ja, precies boven de toiletpot.
Dus je snapt al, dat werd een natte zitting als we niet een oplossing bedachten en dus hangt nu, tot het gemaakt is, de paraplu in het toilet :)
Gelukkig wordt er weer droger weer verwacht....

We zijn met volksdanslessen begonnen.
Volksdansen hoort bij de Israëlische cultuur en we hebben gelijk de eerste keer al drie sierlijke Israëlische dansen geleerd.
Heel eerlijk gezegd had ik vanmorgen wel een beetje spierpijn, dat wordt dus veel oefenen en dansen door de kamer, dan wennen de spieren er aan ;)
Het is een leuke en gezellige activiteit en aan het eind van de cursus gaan we volksdansen op het strand, dat wordt hier vaak door groepen gedaan. Vrolijke en gezellige boel hier.

p.s. bij de foto's zijn 2 foto's van de Jordaan, smal riviertje ;)

• 16 Maart 2014 - 19:45

Annette B:

Nou het moet niet gekker worden Stijnie. Met een paraplu op het toilet en volksdansend.Ik moet er even aan wennen! Laat je er een filmpje van maken tegen die tijd! Fijn voor je dat je het evangelie daar zo kan beleven....Ik kijk uit naar het volgende verslag. je hebt schrijverstalent! Liefs!

• 16 Maart 2014 - 20:19

Jaap Van Der Pas:

fijn om te horen,dat jullie het zo
    naar jullie zin hebben.
    het lijkt mij geweldig om te zijn waar
    ook Jezus geweest is.

• 16 Maart 2014 - 22:36

Herma:

Hallo allebei.

Geweldig......en nu volksdansen op het toilet? Tussen de druppels door??
    Ik heb veel Israelische dansen geleerd, en ik vond ze prachtig. Vooral de muziek...

Liefs Herma

• 17 Maart 2014 - 09:14

Jaap :

Shalom, Stijnie en Douwe,
    Graag zie ik in Driebergen of Maarn over een poosje een demonstratie van jullie volksdanskunsten ;-) En misschien is het een idee om de paraplu boven de koker te bevestigen? Dan blijft de wc bril in elk geval droog ....
    Zijn zegen en vrede toegewenst,
    Hartelijke groet vanaf een zonnig La Palma,
    Jaap

• 17 Maart 2014 - 11:01

Jaap En Janny:

Hallo Stijnie en Douwe,
    Fijn, om zo iedere week iets van jullie te horen! Jullie leven is daar erg afwisselend en boeiend! We wensen jullie daar nog een hele goede tijd toe onder Gods zegen.
    We hopen (ik hoop, Janny) dat, als je weer terug bent, je ons ook kunt leren volksdansen. Dat lijkt me erg leuk en een beetje spierpijn heb ik er best voor over!!!
    Een hartelijke groet uit Driebergen

Verslag uit: Israel, Nahariyya

stijnie

Welkom op mijn nieuwe site. Na Soedan gaan we naar Curacao. We gaan daar werken voor St.De Hoop kinder- en jeugdwerk. We zijn bezig met voorbereidingen en vertrekken op 31 dec., jawel ouderjaarsdag, naar Curacao waar we op een spectaculaire ontvangst rekenen met veel vuurwerk :) ! Na Curacao is Israël aan de beurt, daar gaan we half jaar wonen en werken in Nes Ammim. Nu is Oeganda aan de beurt. Douwe werkt daar voor ICCO / Kerk in actie voor een programma van 10 maanden voor een nieuwe aanpak van Disaster Risk Management. We wonen in Kampala.

Actief sinds 13 Dec. 2010