De tijd vliegt..... - Reisverslag uit Nahariyya, Israel van stijnie slot - WaarBenJij.nu De tijd vliegt..... - Reisverslag uit Nahariyya, Israel van stijnie slot - WaarBenJij.nu

De tijd vliegt.....

Door: Stijnie

Blijf op de hoogte en volg stijnie

16 Februari 2016 | Israel, Nahariyya

Wat gaat de tijd snel, het is nodig tijd om weer te schrijven!
En ja hoor, ik werd op tijd wakker om het ontbijt in het restaurant te helpen verzorgen.
Ik werd zelfs vlak voordat de wekker afging wakker. Ingebouwde wekker misschien….?
Het was leuk om er weer te werken. Er was een groep Ethiopisch Joodse meisjes en het is altijd leuk om even een praatje te maken.
Ondertussen wordt op het kantoor de nieuwe internationale secretaresse ingewerkt en mag ik oppassen op Jaffa.

Verder heb ik genoten van een fietstochtje naar Akko, de oude havenplaats aan de Middellandse Zee.
Als je bij ons over de vluchtstrook van de snelweg fietst ben je in overtreding, maar hier mag het en is het soms de enige mogelijkheid om ergens te komen per fiets. Naar Akko moest ik ook een stukje langs de snelweg fietsen en toen ik ’s middags terugging, voelde het wel heel relaxt dat ik lekker langs de file flierefluitend door kon rijden :)
Het was erg leuk om weer langs de boulevard te rijden en langs de haven en door de smalle straatjes in de oude stad te lopen en herinneringen op te halen.

Gisteravond mocht ik weer werken in het restaurant.
Er was een grote groep joodse schoolmeisjes die een educatieve reis over de Holocaust hadden en verschillende plaatsen bezochten.
Natuurlijk waren ze ook in Yad Vashem geweest en hier vlakbij is een kibboets waar ook een museum over de Holocaust is, die hadden ze ook bezocht.
Toen Douwe en ik hier samen waren, gingen we dat museum ook bezoeken en tot onze verrassing zagen we een rugzak in een vitrine met een naam erop van een bekende, een joodse vrouw met wie Douwes moeder contact had tijdens verzetswerk in de oorlog.
De meisjes waren heel belangstellend en er ontstonden leuke gesprekken.
Dat vind ik het leuke van in het restaurant werken, het contact met de hotelgasten.
Vrijdagavond ga ik er ook werken en dan is het extra leuk, omdat het dan Erev Shabbat is en het dan live meemaak hoe Joden dit vieren, het is altijd vrolijk en er wordt veel gezongen.
Ik kijk er naar uit, ondanks dat het wel wat extra werk geeft, want ze kunnen aardig wat rommel maken, en het duurt langer dan een gewone maaltijd, dus het wordt wel een latertje ;)

Mijn grote wens was naar Jeruzalem gaan.
Ik dacht er over om een weekend te gaan.
Maar tot mijn vreugde was er een studietrip gepland naar Jeruzalem en ik kon mee!
Dus werd mijn wens vervuld en ben ik een dagje naar Jeruzalem geweest.
Het is elke keer weer zo bijzonder om daar te zijn, daar waar Jezus ook rondgelopen heeft en als je daar dan bent, zie je Hem in gedachten lopen, met de mensen praten en wonderen doen.
Allereerst ben ik door de oude stad naar de Klaagmuur gelopen, een stuk muur wat over is van het vroegere tempelplein. Daar heb ik gezeten en, samen met zovelen, gebeden.
Vandaar, langs de buitenkant van de stadsmuur, met het zicht op de Olijfberg, gelopen en langs de Gouden Poort die dichtgemetseld is. Dit omdat Jezus gezegd heeft dat Hij bij Zijn wederkomst door die poort Jeruzalem binnen zal gaan en om dat te voorkomen hebben de moslims de poort dichtgemetseld en er pal voor een Islamitische begraafplaats aangelegd. Ze denken zó menselijk over God, dat ze denken Hem zo tegen te kunnen houden!
Als je door Israël reist leer je een heleboel over de Bijbel, de theologie, de natuur, de joodse en arabische cultuur, de verhoudingen en de samenleving enz.
Dat maakt Israël zo boeiend en bijzonder.



  • 16 Februari 2016 - 19:11

    Fenneke :

    Dankjewel voor je verslag, eerlijk gezegd ben ik wel een beetje jaloers!! Zou wel graag samen met je door Jeruzalem willen dwalen!! Wie weet gaan we later dit jaar, als Wim minder gaat werken, eens een reis naar Israel maken. Voor nu doen we het gewoon met jouw verhalen. Geniet nog maar zolang je daar bent! Dikke knuffel F.

  • 16 Februari 2016 - 22:24

    Jaap & Fiet:

    Bedankt weer voor je boeiende verslag. We hebben er weer van genoten en het doet ons ook weer denken aan de fijne groepsreis die we daarheen hebben gemaakt met Aad Kamsteeg. En we zeggen het nog maar eens, in De Wijngaard zullen ze ook graag gebruik maken van je diensten in het bezoekersrestaurant. :-)

    Hartelijke groet,
    Jaap & Fiet

  • 17 Februari 2016 - 13:11

    Irene:

    Wat is het toch weer fantastisch om ook nu weer jou prachtige verhalen te mogen lezen.
    Het is ook met zoveel enthousiasme geschreven dat je alles zo voor je ziet gebeuren.
    Veel plezier verder met deze reis en,,,,,,,,GENIET.
    Liefs Irene

  • 17 Februari 2016 - 16:49

    Annette:

    Ik kan begrijpen dat je volop geniet. Bijzonder dit om dit te lezen allemaal.
    Geniet fijn verder!

    Lieve groet, Annette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Israel, Nahariyya

stijnie

Welkom op mijn nieuwe site. Na Soedan gaan we naar Curacao. We gaan daar werken voor St.De Hoop kinder- en jeugdwerk. We zijn bezig met voorbereidingen en vertrekken op 31 dec., jawel ouderjaarsdag, naar Curacao waar we op een spectaculaire ontvangst rekenen met veel vuurwerk :) ! Na Curacao is Israël aan de beurt, daar gaan we half jaar wonen en werken in Nes Ammim. Nu is Oeganda aan de beurt. Douwe werkt daar voor ICCO / Kerk in actie voor een programma van 10 maanden voor een nieuwe aanpak van Disaster Risk Management. We wonen in Kampala.

Actief sinds 13 Dec. 2010
Verslag gelezen: 289
Totaal aantal bezoekers 47371

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2017 - 15 Oktober 2017

Terug in Oeganda

03 Februari 2016 - 25 Februari 2016

Even terug in Nes Ammim

01 Oktober 2014 - 01 Augustus 2015

Leven in Oeganda

29 Januari 2014 - 06 Augustus 2014

Werken in Nes Ammim, Israël

31 December 2010 - 30 November -0001

Mijn tweede reis en mijn eerste Soedan

Landen bezocht: