eerste week - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van stijnie slot - WaarBenJij.nu eerste week - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van stijnie slot - WaarBenJij.nu

eerste week

Door: douwestijnie

Blijf op de hoogte en volg stijnie

10 Januari 2011 | Nederland, Amsterdam

Het vuurwerk was al begonnen toen we aankwamen en het was nog licht. Cees en Rommy en hun pleegkinderen waren op de luchthaven en natuurlijk moesten we eerst vuurwerk bijkopen, anders zou het 's avonds veel minder feestelijk zijn. De weg naar St Catherina is niet lang, zoals de meeste wegen trouwens niet.
Na een vlucht van ruim 9 uur in zo'n groot en vol luchtschip ben je redelijk gaar. Vooral als je frequent degene die bij het raampje zit uit moet laten voor een boodschap. Vriendelijke Antillianen met gezellige praatjes en verhalen .

We moeten natuurlijk vroeg naar bed, want het is 5 uur later in Nederland. Dat voorspelde ook dat we met vuurwerk gewekt zouden worden en de Hebron pupillen hadden hun best gedaan, tijdig bijgekocht en de buurt verteld waar de hardste klappen moesten vallen. Zelfs Stijnie werd even wakker! Maar we hoefden niet uit bed te komen en alles verliep dus uitstekend.

Nieuwjaarsmorgen sliep iedereen uit en wij dus ook . . pas 's avonds kwamen we in aanmerking voor een bredere ontmoeting op landgoed Veeris, waar alle kinderen, medewerkers en vrijwilligers samengekomen waren voor de nieuwjaars BBQ en voor het welkom. Geweldig, zo gezellig.

Intussen hadden we de laatste oliebol en een uitgebreid introductie verhaal van Cees en Rommy gehoord. Eén van de pleegzonen
wilde graag helpen om de computers aan het internet te koppelen en en-passant konden we ook wat andere computers een stabiele netwerkverbinding bezorgen.
Heel leerzaam om zo kennis te maken! Tussen de buien door, dat wel. Hevige nachtelijke regens, nog afgewisseld met korte stevige buien overdag, deden je niet verbaasd staan als je op allerlei plaatsen mensen bezig zag met het behandelen van wateroverlast.

Ook de voorzitter van De Hoop, samen met zijn vrouw op bezoek op de Antillen, hadden het er druk mee. Maar we konden maandag toch meteen over naar hun home, vanwaaruit we een meer definitief stekje zullen zoeken. We brachten hen daarna naar Hato airport voor de volgende etappe van hun bezoeken.

Cees en Rommy waren druk met de pleegkinderen, die vakantie hadden. Cees was gevraagd een groep andere kinder- en jeugdhuizen te gaan reorganiseren en begon meteen in zijn nieuwe baan. Het bood de kans om veel te overleggen over de situatie van kinderen op het eiland en de betekenis die de nieuwe aanpak van Hebron daarbij kan hebben. Het is een hele uitdaging.

De eerste week van het jaar hebben veel mensen nog wat vakantie. Zo ook de lokale bestuursleden. Mooie tijd om mensen informeel te ontmoeten en informatie te verzamelen. Ook in de kerkdiensten die we inmiddels hebben bezocht.

Komende week komen er gesprekken met de vrijwilligers, een paar "donoren" en andere contacten die kinderen kunnen doorverwijzen naar Hebron. Het plan voor 2011 moet nog nauwkeuriger worden ingevuld en eind van de maand is de eerste bestuursvergadering voorzien. Skype is ook hier een uitkomst voor de afstemming met Nederland. Voor Nederland zijn de middag en de avond de tijden om contacten te hebben. Dat betekent dat het 's avonds dus altijd gewoon rustig is op Curaçao.:)

Dinsdagochtend eerste lessen Papiaments - voor beginnelingen natuurlijk!

Ayó

• 13 Januari 2011 - 11:25

Jaap & Fiet:

Leuk zo weer te horen van jullie belevenissen. In de jaren tachtig logeerden we daar een week in de pastorie bij het gezin van Jacob Glas en dan herinner je je uiteraard vooral het prachtige weer van toen. Dan is het apart te horen, dat jullie nu zelfs met wateroverlast te maken krijgen (waar momenteel niet, lijkt het wel)
    Vanwege de verwijzing naar Stijnie constateren we dat Douwe nu "de pen ter hand heeft genomen", terwijl je vlak voor vertrek nog gekscheerde dat we wetenswaardigheden wel via Stijnie zouden lezen. Maar, zo zie je maar, het gaat jou ook best af. Luitjes tot "horens" maar weer en succes met al jullie plannen.
    Jaap & Fiet

• 22 Januari 2011 - 22:02

Nanda:

Hallo Douwe en Stijnie,
    Leuk om over jullie eerste week op Curacao te lezen. Succes met het Papiaments leren. Ik hoop voor je dat het niet zo moeilijk is als Arabisch. Ben benieuwd naar de volgende verhalen.
    Nanda.

• 26 Januari 2011 - 17:04

Annette:

Lieve Douwe en Stijnie,

Fijn dat we allemaal op deze manier de gebeurtenissen in het verre Antillen kunne volgen.
    Succes met de taalles maar dat zal best dik in orde komen!

Dikke kus Annette( B.!).

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Mijn tweede reis en mijn eerste Soedan

mijn eerste reis was naar Soedan

16 December 2011

Een mooie tijd

30 Juni 2011

Komen en gaan......
stijnie

Welkom op mijn nieuwe site. Na Soedan gaan we naar Curacao. We gaan daar werken voor St.De Hoop kinder- en jeugdwerk. We zijn bezig met voorbereidingen en vertrekken op 31 dec., jawel ouderjaarsdag, naar Curacao waar we op een spectaculaire ontvangst rekenen met veel vuurwerk :) ! Na Curacao is Israël aan de beurt, daar gaan we half jaar wonen en werken in Nes Ammim. Nu is Oeganda aan de beurt. Douwe werkt daar voor ICCO / Kerk in actie voor een programma van 10 maanden voor een nieuwe aanpak van Disaster Risk Management. We wonen in Kampala.

Actief sinds 13 Dec. 2010