Gedenken en vieren - Reisverslag uit Nahariyya, Israel van stijnie slot - WaarBenJij.nu Gedenken en vieren - Reisverslag uit Nahariyya, Israel van stijnie slot - WaarBenJij.nu

Gedenken en vieren

Door: Stijnie

Blijf op de hoogte en volg stijnie

04 Mei 2014 | Israel, Nahariyya

Waar zal ik beginnen.... Ja, Pesach, daar zou ik jullie over vertellen.
Het hele Hotel zat vol en ik had geluk dat ik een aantal keren ingeroosterd was in het restaurant en het allemaal van dichtbij kon meemaken.

Pesach, de herdenking van de bevrijding door God van de Israëlieten uit Egypte waar ze als slaven moesten werken, begon met de Sedermaaltijd.
Tijdens deze 'nacht die anders is dan alle andere' komen families bij elkaar voor het feest waarbij de tekst van de Hakhaddah, - waarin samengevat de gebeurtenissen voor en tijdens de uittocht met uitleg voor kinderen en volwassenen - , voorgelezen wordt en liederen worden gezongen om God te loven. (In de Bijbel staat het in Exodus 12.)

Op tafel staat de sederschotel, en schotel waarop
een matze ligt, als symbool voor het feit dat ze overhaast uit Egypte moesten vertrekken, zonder tijd om het brood te laten rijzen,
een botje van een lam, een gekookt ei, bittere kruiden als symbool voor de onderdrukking in Egypte en charoset, een zoet gerecht, als symbool voor het geluk na de bevrijding.
Ook worden er 4 glazen wijn of druivensap gedronken en 4 vragen gesteld waarop de kinderen antwoorden.
En er is een kadootje voor de kinderen.

Iedereen was prachtig aangekleed en de rabbi die voorlas had een prachtige mantel aan. Er waren verschillende families, maar ze vierden het feest als één familie.
Het verhaal werd in gedeeltes tijdens de maaltijd gelezen en het duurde de hele avond.
Er waren veel gangen. Sommige kinderen vertrokken ondertussen naar dromenland……
Toen ik na middernacht thuis kwam kon ik geen pap meer zeggen en heb geslapen als een roos.
Ik kon heerlijk uitslapen en uitrusten want de dag er op hadden we een vrije dag.

Ook wij hebben Pasen gevierd. We hadden de week voor Pasen verschillende diensten en op Paasmorgen zijn we om half 6, bij zonsopgang vanaf de begraafplaats zingend: Christus is opgestaan, halleluja! naar de kerk gelopen.
Daar hadden we een feestelijke dienst.
Douwe zong mee in het 'gelegenheidskoor'.
Na de dienst hadden we een feestelijk ontbijt.
Op een kort filmpje kun je een indruk krijgen hoe het was, op: www.youtube.com Nes Ammim Easter Morning Service 2014

Koningsdag is niet aan ons voorbij gegaan.
Wij gingen dat vieren bij de Nederlandse ambassade in Tel Aviv, daar werden wij ontvangen door de ambassadeur en zijn vrouw en werden verwend met lekkere hapjes, o.a. blokjes heerlijk Hollandse kaas, mmm. De ambassadeur hield een toespraak en we zongen het Nederlandse volkslied en ook het Israëlische volkslied werd gezongen.

Op dit moment zijn hier ook dodenherdenkingen van de verschillende oorlogen en het bevrijdingsfeest.
Dit jaar valt het op hetzelfde moment als in Nederland, maar dat is niet elk jaar zo, hier kan het i.v.m. hun jaartelling op verschillende data vallen, wel rond deze tijd.
Op 28 april zijn wij ‘s avonds naar Yom haShoah, herdenking van de Holocaust, geweest.
’s Morgens begon het om 10 uur met 2 minuten lang een sirene, tijd om stil te staan en te gedenken.
Op een kibboets hier vlakbij, Beit Lohamei Haghetaot, is een groot museum over de holocaust, de tweede na Yad Vashem in Jeruzalem.
Er is ook een hele grote openluchttheater (arena) bij en daar was een avondprogramma, wat ook op de t.v. werd uitgezonden.
We zijn er heen gewandeld vanaf Nes Ammim.
Er waren meer dan 10.000 mensen, het was helemaal vol en een programma met verschillende groepen jongeren werkten er aan mee. Er was een groot scherm en daar werden beelden op geprojecteerd van levensverhalen van een aantal mensen die de Holocaust in Hongarije hadden overleefd en nu in Israël wonen en zelf aanwezig waren en na afloop van hun verhaal een fakkel aanstaken.
Heel indrukwekkend en respectvol.
Verder was er muziek en zang, een jongerenkoor, een fakkel- en een vlaggen optocht door de arena, toespraken, teksten werden voorgelezen en gedichten.

Op 4 mei om 20.00 uur is er 1 minuut stilte en op 5 mei om 11.00 uur weer 2 minuten stilte. Die minuten stilte worden weer gemarkeerd door de sirene.
Op 6 mei is Bevrijdingsdag en dan heeft iedereen vrij en viert feest met picknicks in de parken en er is vuurwerk.

Vrijdag zijn we en dagje langs de Libanese grens gereden naar de Golan en de berg Hermon.
Daarover de volgende keer.

• 04 Mei 2014 - 20:14

Fenneke:

Wauw, geweldig dat jullie dat allemaal mee mogen maken, en Bedankt dat je ons mee laat genieten!! Heel bijzonder!!! XxxF

• 04 Mei 2014 - 21:25

Herma:

Lieve allebei.

Het raakt me, dit /jullie verslag.
    Fantastisch om dit mee te mogen maken!

Liefs Herma

• 05 Mei 2014 - 14:45

Jaap & Fiet:

Bedankt weer Stijnie voor je uitvoerige verslag. Geeft een mooi beeld van hoe jullie daar de bijzondere dagen hebben doorgebracht. Jullie tijd daar begint overigens al aardig op te schieten. Hartelijke groet, Jaap & Fiet

• 06 Mei 2014 - 10:03

Cecile Geurts-Huijbers:

Hoi Stijnie en Douwe,
    Inderdaad mooi zoals je alles beschrijft. Zo kunnen wij ons deze taferelen ook visueel maken. Helaas zonder de sfeer, die maken we ons er zelf bij, maar ook daarmee maak je het ons niet moeilijk. Tenminste voor zover wij dit kunnen.
    Ik volg jullie al vanaf het begin en ook met de foto's kun je zien dat het er heel mooi en sfeervol is.
    Je weet dat wij niet godsdienstig zijn, maar we hebben vroeger thuis wel veel geleerd. We weten van de rituelen, rondom deze feestdagen. Daar hebben wij ook respect voor. Ieder in zijn waarde laten.
    Geniet van jullie dagen daar en ik geniet van jullie verslagen en foto's.
    Lieve groet Piet en Cecile