Ontdekken en leren - Reisverslag uit Nahariyya, Israel van stijnie slot - WaarBenJij.nu Ontdekken en leren - Reisverslag uit Nahariyya, Israel van stijnie slot - WaarBenJij.nu

Ontdekken en leren

Door: Stijnie

Blijf op de hoogte en volg stijnie

17 Mei 2014 | Israel, Nahariyya

Ons dagje naar de Golan was heel leuk.
Op de Golan wonen de Druzen. Je herkent ze aan hun kleding: de mannen zwarte blouse met broek met kruis tot op de knieën en een gehaakt wit mutsje op en de vrouwen hebben lange 'jurkjas' en een hoofddoek ( zie foto's bij Peki'in) en ze zijn moslim.
We reden een mooie route, een mooie weg vlak langs de grens met Libanon en kwamen natuurlijk van alles tegen en we stopten regelmatig even om van de mooie uitzichten te genieten of een kibboets of dorp te bezichtigen.
We kwamen langs Kiryat Shmona een grote plaats hoog in het noorden van Israël, maar daar waren we gauw uitgekeken, want het was niet echt bezienswaardig. Als herinnering er aan hebben we een mooie gedetailleerde kaart van Israël met de natuurreservaten en nationale parken er op gekocht.
Er zijn veel natuurreservaten in Israël en zeker in het noordelijke gebied. Toen we onze weg vervolgden kwamen we langs het Tel Dan Natuur reservaat, daar hebben we even een stukje in gewandeld, het gebied waar de stam Dan zich in het land Kanaän zo'n 3200 jaar geleden vestigde, zoals we in het O.T. kunnen lezen. En dat je daar dan bent en dat landschap kunt zien, blijft heel byzonder.
Daarna zijn we doorgereden en omdat je op sommige stukken hoog door de bergen rijdt, heb je een een prachtig uitzicht over het gebied en de prachtige natuur, je kijkt in de richting van het meer van Galilea en over de Hulla Valley, waar de rivier de Jordaan doorstroomt, en wat een natuurreservaat is waar veel vogels overwinteren zoals bijv. ooievaars.
Wij zien ook regelmatig ooievaars overvliegen.
(die zijn natuurlijk onderweg om de babytjes o.a. naar Nederland te brengen ;) )
Ik wilde ook heel graag de berg Hermon zien en tuurde of ik de sneeuw zag waarom hij bekend staat. Maar nee hoor, geen sneeuw gezien en de berg viel ook een beetje tegen...... Of hebben we niet goed gekeken ;) ?
Maar in een dorpje vlakbij de berg belandden we op de plaatselijke markt en dat was natuurlijk ook heel leuk.

Gisteren hebben we ook weer gebruik gemaakt van onze mooie kaart en hebben gewandeld in het Montfort National Park naar een Kruisvaardersburcht, de burcht Montfort. Een stevige wandeling met klauterpartijen. Sportief, hè.

Ik ben ook met een studietrip naar Akko geweest.
Israël is, in tegenstelling tot de omringende landen, een tolerant land voor gelovigen, want in Israël mag iedereen zijn/haar geloof in alle vrijheid geloven en beleven. Zo zijn bijvoorbeeld de gebedsoproepen vanuit de moskee hier dagelijks te horen.
Akko is een stad waar de bevolking bestaat uit Joden en Arabieren.
Het onderwerp was: Een ontmoeting met 4 religies.
Eerst gingen we naar de Bahai tuinen en hoorden we wat het Bahai geloof inhoud. Daarna gingen we naar een Grieks orthodoxe Kerk, waar de patriarch ons over het christelijk geloof en de plaats van de kerk in Akko vertelde en over de samenwerking tussen, de kerk, de synagoge en de moskee. Mooi om te horen dat het contact er is en er dingen besproken worden.
We kregen een heel gastvrij onthaal, en werden getrakteerd op een likeurtje, een bonbon, arabische koffie en baklava.
Toen was de moskee aan de beurt en daarna de synagoge.
Ik heb zelden zo'n mooie synagoge gezien. Overal was mozaïek, op de vloeren, plafonds en wanden, schitterend! en heel veel bijbelse taferelen.

Zo blijven we genieten van ons verblijf hier en wees niet ongerust, door de week wordt hier natuurlijk ook hard gewerkt en dat gaat prima.
Er is hier een hele leuke groep vrijwilligers van diverse leeftijden en een goede sfeer.
De kerkdiensten op de avond van shabbat zijn hier heel gevarieerd.
Vorige week hadden we als gast Otto de Bruine uit Nederland en daar hebben we erg van genoten.
Gods liefde voor ons en de blijdschap van het leven met God mogen we samen delen, ook vanavond weer als we een Taizé en praise dienst hebben. We kijken er naar uit.

• 17 Mei 2014 - 22:37

Jaap & Fiet:

Bedankt Stijnie, was weer een boeiende reisbeschrijving!

Hartelijke groet,
    ook aan Douwe,
    Jaap & Fiet

• 17 Mei 2014 - 23:07

Reint En Else:

Hallo Stijnie,
    WAt hebben jullie weer veel moois gezien!
    Verschillende plaatsen roepen bij ons herkenning op. Leuk.
    Hartelijke groet, Reint en Else

• 19 Mei 2014 - 08:37

Douk:

Mooi! Ook mooie fotos! Xx

• 20 Mei 2014 - 08:41

Annette Borst:

Lieve stijnie,

Wat een mooi verslag weer! Ik heb je even gemist en krijg anders een mail dat er een nieuw bericht staat vandaar dat ik eerder niet heb gereageerd. Over die ooievaar moeten we nog eens praten:-)
    Liefs Annette

• 20 Mei 2014 - 14:24

Nicolet:

Lieve Stijnie en Douwe,
    Wat bijzonder, al jullie ervaringen te lezen! We genieten mee. Qua landschap zou ik naar de foto's kijkende me af en toe zomaar in Zuid-Afrika wanen!
    Groeten, de Prinsen

• 20 Mei 2014 - 15:22

Peter & Hanneke:

Dag Stijnie & Douwe,
    Mooi dat jullie Israël zo lang en intens kunnen beleven!'t Lijkt ons mooi om het ook een keer met eigen ogen te zien. Geniet verder de komende tijd!
    Het zal wel warm zijn daar!
    Wanneer komen jullie weer naar Nederland?
    Wij gaan over kleine 3 weken weer naar Peru (voor 12 dagen).
    Liefs van ons!

• 22 Mei 2014 - 22:33

Jaap En Janny:

We hebben weer genoten van je verslag. Ook de foto's zijn erg mooi. Wat een prachtige natuur!
    We krijgen haast zin om ook eens in Israël te kijken. Nog een goede tijd gewenst!
    Groetjes van Jaap en Janny