Pinksteren - Reisverslag uit Nahariyya, Israel van stijnie slot - WaarBenJij.nu Pinksteren - Reisverslag uit Nahariyya, Israel van stijnie slot - WaarBenJij.nu

Pinksteren

Door: Stijnie

Blijf op de hoogte en volg stijnie

07 Juni 2014 | Israel, Nahariyya

Dit weekend is het Pinksteren, het is feest omdat we vieren dat de Heilige Geest werd uitgestort en God de belofte gaf dat 'al wie de naam van de Here aanroept behouden zal worden'. En op die dag waren het er 3000! (Handelingen 2) Dat is toch fantastisch!
Hier was het ook feest : Shavoeot (=weken)
Shavoeot is het joodse wekenfeest dat 7 weken na Pesach wordt gevierd.
Het is het feest van de oogst en het feest van het gedenken dat God de Thora, de wet, op de berg Sinai gegeven heeft.
Tijdens dit feest bestudeert men speciale gedeelten uit de Thora en er is een feestelijke maaltijd waarop vooral melkproducten (veel soorten kaas), gegeten wordt en gedroogde vruchten.
Het Pinksterfeest vond plaats tijdens Shavoeot.
De uitstorting van de Heilige Geest gebeurde tijdens dit feest en het is zo mooi om te zien hoe het bij elkaar past: God, onze Schepper zorgt voor ons, geeft ons wat wij nodig hebben, zowel lichamelijk als geestelijk.
Zo'n cadeau krijgen, dat is toch groot feest!

We zijn een dagje naar Tel Aviv geweest en dat was erg leuk en gezellig, er waren verschillende soorten straatmuzikanten die onderweg voor een gezellig muziekje zorgden.
We hebben de Camelmarket, een grote markt bezocht, waar het erg druk was en waar 'van alles en nog wat' te koop was.
We hebben onszelf getrakteerd op een falafel, een pitabroodje gevuld met rauwkost en gefrituurde balletjes van kikkererwten, heerlijk!
Ook hebben we geflaneerd over een prachtige brede laan: Boulevard Rothschild en de huizen in de beroemde jaren '30 Bauhaus-stijl bekeken.
We eindigden bij het plein waar het Mann Auditorium, het concertgebouw, is en waar een soort grote zitkuil is, met erin een tuin en als je er in gaat zitten hoor je muziek.......heel relaxed....
Daarna gingen we nog naar Jaffa (Joppe) dat in verschillende gebeurtenissen genoemd wordt in de Bijbel, waar de profeet Jona, vanuit de zeehaven voor God vluchtte, de stad waar Petrus het visioen kreeg toen hij logeerde in het huis van Simon de leerlooier en waar Dorcas tot leven werd gewekt.
Het ligt een beetje hoger dan Tel Aviv en je hebt een schitterend uitzicht over de kustlijn van Tel Aviv.

We hadden ook een lezing over de aliyah, de terugkeer van Joden uit verschillende delen van de wereld naar hun land Israël.
Uit o.a. Marokko, Jemen, Ethiopië, Roemenië, Polen, Rusland, enz.
Als je hoort hoeveel mensen (soms) in één keer hier kwamen, heb je er bewondering voor hoe het land dat allemaal zo goed heeft kunnen regelen.
Iedereen die kwam had voeding en kleding en een plek om te wonen nodig en werk. Sommige hadden niks bij zich.
Verschillenden richten een kibboets op ,waar alles gemeenschappelijk was en bewerkten het land.
Nog steeds zijn er zeer succesvolle kibboetsen, die hun eigen bedrijven hebben.

En natuurlijk hebben we er van genoten dat Roel, Annette en Roan een week bij ons op bezoek waren. We zijn toen ook twee dagen naar Jeruzalem geweest, daarna gingen we een dagje heerlijk uitrusten op het strand van Nahariya.

Een fijn feest, een mooi en gezegend Pinksteren!

• 07 Juni 2014 - 19:25

Herma:

Lieve Stijnie en Douwe.

Weer een positief verhaal .....heerlijk.
    Ik wens jullie ook een fijn Pinksterfeest.

Liefs Herma

• 07 Juni 2014 - 19:52

Jaap & Fiet :

Wat een mooi land is Israël toch en fijn dat jullie er, tussen alle bedrijven door, ook van kunnen genieten. De instelling van de joden tegenover hun volksgenoten, waar vandaan ook, dwingt inderdaad respect af. Pas geleden zijn wij met een groep in Moskou en St. Petersburg geweest. Ook een mooie belevenis. Zeker ook de ontmoeting met leden van de Anglicaanse kerk in St. Petersburg. Klein in getal als ze zijn, stelden zij ons bezoek erg op prijs. Jammer dat Ekke en Mathilde Oosterhuis-Blok, die daar wonen en werken en lid zijn van deze gemeente, juist die zondag door omstandigheden afwezig waren. Voor ons heeft deze Pinksteren een bijzondere betekenis omdat onze kleinzoon Fernand morgen in Rotterdam belijdenis doet. Douwe en Stijnie ook jullie nog goede Pinksterdagen toegewenst.
    Hartelijke groet, Jaap & Fiet

• 07 Juni 2014 - 20:40

Nanda:

Mooie verhalen elke keer, en altijd even enthousiast. Ik wens jullie ook een goed en gezegend Pinksterfeest.

Hartelijke groet, Nanda.

• 09 Juni 2014 - 12:23

Annette B.:

Fijn dat de kinderen er waren en een nog fijne 2e pinksterdag gewenst.
    Stijnie alvast een hele fijne verjaardag gewenst. Wij wensen je alle goeds en de onmisbare zegen van de Here toe voor het komende jaar. Fijne dag! Liefs Annette

Verslag uit: Israel, Nahariyya

stijnie

Welkom op mijn nieuwe site. Na Soedan gaan we naar Curacao. We gaan daar werken voor St.De Hoop kinder- en jeugdwerk. We zijn bezig met voorbereidingen en vertrekken op 31 dec., jawel ouderjaarsdag, naar Curacao waar we op een spectaculaire ontvangst rekenen met veel vuurwerk :) ! Na Curacao is Israël aan de beurt, daar gaan we half jaar wonen en werken in Nes Ammim. Nu is Oeganda aan de beurt. Douwe werkt daar voor ICCO / Kerk in actie voor een programma van 10 maanden voor een nieuwe aanpak van Disaster Risk Management. We wonen in Kampala.

Actief sinds 13 Dec. 2010