Eerste indruk - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van stijnie slot - WaarBenJij.nu Eerste indruk - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van stijnie slot - WaarBenJij.nu

Eerste indruk

Door: Stijnie

Blijf op de hoogte en volg stijnie

23 Januari 2015 | Oeganda, Kampala

Gelukkig was ik in Soedan geweest, zodat de cultuurschok niet al te groot was.
Kampala doet me denken aan Khartoum : alleen de hoofdwegen zijn geasfalteerd, de rest zijn onverharde wegen, de handel langs de straat, de inrichting van de winkels, het appartement met de bruine inrichting, de verkeerschaos, de vriendelijke mensen……….echt Afrika.
Eerlijk gezegd had ik gedacht dat het hier iets meer ontwikkeld/ moderner zou zijn, maar mijn voorbereiding was niet al te best en dus kom ik voor verrassingen te staan.
Maar mijn eerste indruk is dat er niet zo heel veel verschil is, maar wie weet wat ik nog ga ontdekken!
Er zijn weinig witneuzen, toen we op zaterdag naar het centrum van de stad gingen heb ik er onderweg maar een paar gezien.
Je valt natuurlijk direct op door je huidskleur, en dat is wat minder.
Het grootste verschil met Khartoum is dat het hier weelderig groen is, terwijl daar hoofdzakelijk alles zand was.
Kampala ligt op heuvels, een mooi gezicht.

Zaterdag zijn we naar de stad gelopen, lopend zie en hoor je het meest en het contact wat je dan met de mensen hebt is natuurlijk het leukst.
Onderweg, kwamen we langs de weg allerhande handeltjes tegen, ook meubelverkopers, ze prezen hun bedden, stoelen, banken, tafels, kasten, enz. hartelijk aan.
Helaas paste niets hiervan in de koffer….. ;-)
Onderweg kwam er ook een nette jongen op Douwe af met de vraag of hij werk voor hem had. Helaas was dat niet zo, maar zo’n ondernemende jongen zal er vast wel komen.
Douwe heeft hem wat tips gegeven en aangemoedigd.
Nadat we wat rond hadden gekeken in een tempel en op de markt en daar nog wat groente en fruit ( mango’s….. mmm) hadden gekocht, waren we best moe en besloten met een busje naar huis terug te gaan.
In het busje was het ‘gezellig’, achter ons zat een man met een open doos met kippen op schoot. Af en toe laaide een luid protest op van de kippen en vlogen de veren je om de oren. Gelukkig konden ze bedwongen worden en bleven in de doos…….

Hier wordt links gereden en dat is erg wennen en ik vind het ook wel erg eng.
Hopelijk went het.
Met oversteken is het erg uitkijken geblazen, want naast auto’s rijden er ook veel brommers, dat zijn brommertaxi’s, daar wordt veel gebruik van gemaakt, want met de brommer kun je in de stad sneller ergens komen dan met de auto.
Douwe maakt er wel eens gebruik van, maar of ik het ook ga doen? Hoe moet ik me vast houden? Stevig aan de bestuurder? Dat zal vast niet de bedoeling zijn……

Zaterdag gaan we weer naar de stad, weer een ander stukje stad ontdekken, ik ben benieuwd.

  • 23 Januari 2015 - 12:27

    Ilona:

    Ver weg Stijnie en Douwe. Een heerlijk verhaaltje. Genieten en wennen. Gods zegen. Liefs.

  • 23 Januari 2015 - 13:48

    Fenneke:

    Links rijden went hoor, maar zeker in het begin moet je heel goed opletten voordat je over gaat steken, kijk rechts,links,rechts in plaats van links,rechts,links!! Voordat je het weet knal je tegen een brommer of auto aan en dan lig je in het ziekenhuis.... Hoewel, veel blanke patienten worden snel doorgestuurd naar het Nairobi Hospital, en dat zou dan wel weer leuk zijn, kan ik een beetje voor je zorgen :))
    Wij krijgen vanavond weer gasten uit Nederland, mijn broer Peter met zijn vrouw komen voor twee weken. Wordt vast gezellig! XxxF

  • 23 Januari 2015 - 14:39

    Jaap & Fiet:

    We hebben weer genoten van je beeldende verslag over handeltjes, kippen in de bus en brommertaxi's, waarvan je de berijder zekerheidshalve maar stevig om zijn middel moet vasthouden, lijkt ons. :-) Intussen weet ik mettertijd ook een goede opvolger voor de maandelijkse kopij "buitenlandse gasten" :-) Tot lezens en schrijfs! Met onze lieve groet!


  • 23 Januari 2015 - 15:05

    Peter:

    Dag Douwe en Stijnie,
    Jullie zien veel van de wereld! Mooie ervaringen allemaal!
    Ik ben net weer terug uit de VS; jammer dat jullie bezoekje hierdoor niet door kon gaan..., hopelijk zodra jullie weer terug zijn in Nederland. Zijn jullie al weer nieuwe buitenlandse reizen aan het plannen?
    Kijk maar uit met dat links-rijden!
    We hopen jullie ergens dit jaar te zien.
    Peter



  • 23 Januari 2015 - 18:20

    Annette B.:

    geweldig die kippen, ik zie het voor me en dat je je vast houdt aan de brommerbestuurder!! En daar zit je dan met je blanke velletje!
    XXA

  • 02 Februari 2015 - 12:49

    Liam En Oma Corrie:

    Liam:
    "groetjes van oma Corrie en Liam, met een dikke kus erbij...klaar...."

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

stijnie

Welkom op mijn nieuwe site. Na Soedan gaan we naar Curacao. We gaan daar werken voor St.De Hoop kinder- en jeugdwerk. We zijn bezig met voorbereidingen en vertrekken op 31 dec., jawel ouderjaarsdag, naar Curacao waar we op een spectaculaire ontvangst rekenen met veel vuurwerk :) ! Na Curacao is Israël aan de beurt, daar gaan we half jaar wonen en werken in Nes Ammim. Nu is Oeganda aan de beurt. Douwe werkt daar voor ICCO / Kerk in actie voor een programma van 10 maanden voor een nieuwe aanpak van Disaster Risk Management. We wonen in Kampala.

Actief sinds 13 Dec. 2010
Verslag gelezen: 347
Totaal aantal bezoekers 46846

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2017 - 15 Oktober 2017

Terug in Oeganda

03 Februari 2016 - 25 Februari 2016

Even terug in Nes Ammim

01 Oktober 2014 - 01 Augustus 2015

Leven in Oeganda

29 Januari 2014 - 06 Augustus 2014

Werken in Nes Ammim, Israël

31 December 2010 - 30 November -0001

Mijn tweede reis en mijn eerste Soedan

Landen bezocht: