De stad - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van stijnie slot - WaarBenJij.nu De stad - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van stijnie slot - WaarBenJij.nu

De stad

Door: Stijnie

Blijf op de hoogte en volg stijnie

26 Februari 2015 | Oeganda, Kampala

Ik heb gemerkt dat jullie nieuwsgierig zijn naar wat ik zoal doe.
Nou, ik zorg voor mijn man ;) en het huishouden, klinkt lekker ouderwets, hè.
Op dit moment bestaan mijn bezigheden nog hoofdzakelijk uit: schoonmaken, wassen met de hand!, strijken, naaien, koken, afwassen, boodschappen doen, praatje maken, internetten, mailen, lezen, stille tijd, een luisterend oor, enz. En ik gun mij eindelijk tijd om iets voor de kleinkinderen te borduren, maar dat is nog geheim, hoor ;)
Je hebt wel wat tijd nodig om hier wegwijs te raken, om contacten te leggen en te ontdekken waarbij je verder ingeschakeld kunt worden.
Misschien bij het maken van levensmiddelenpakketten die de kerk uitdeelt aan gevangenen?
Daar nemen de kerkleden levensmiddelen voor mee naar de kerk en daar worden de pakketten van gemaakt.

We zijn net weer thuis uit de kerk en dat is ook elke keer weer een belevenis.
Zo aanstekelijk blij en enthousiast wordt het geloof geuit met zang, dans en geklap o.l.v. een zanggroepje!
Halverwege het zingen hield het keyboard er mee op, maar daar lieten ze zich niet door van de wijs brengen, er stonden nog 2 trommels/jambé’s in de hoek, die werden gepakt, een stoel erbij en de nieuwe begeleiding was geregeld onder het zingen door, gebroederlijk zaten de ouderling en de dominee naast elkaar te spelen.
Door de week heeft de dominee naast het werk voor de kerk ook nog een baan.
Hij is een wijs en veelzijdig man, met een luisterend oor. Hij houdt elke zondag een leerzame preek en daarnaast is er ook nog elke avond iets van de kerk.
Vanmorgen was er ook nog een gastpredikant (want we hebben altijd 2 preken) die vurig het evangelie bracht en ons op het hart drukte dat we de tijd, die ons gegeven is, goed moeten gebruiken en ons er op toe moeten leggen om Gods weg met ons op te merken en dat we er op uit moeten trekken om Gods liefde in onze omgeving te laten zien en er over te vertellen.
Nou, daar kunnen we wel mee aan de slag.

Douwes werk vordert goed. Hij zou naar Ethiopië gaan, maar doordat er geen visum werd afgegeven, kon het nog niet doorgaan. Hij hoopt dat het komende week komt.
Ik vroeg al verontrust wat hij op zijn kerfstok had, maar nee, daar lag het niet aan, het komt doordat het daar verkiezingstijd is. Blijkbaar raken ze daardoor wat van slag.

De stad geeft ook steeds weer verrassingen doordat het zó anders is dan je gewend bent.
Wat denk je van een overstekend rund en een grazende koe in de stad, naast rondlopende kippen.
Er loopt ook een spoorlijn door de stad, maar die wordt als voetpad gebruikt bij gebrek aan treinverkeer, of als marktplaats in een woonwijk.
Het wemelt van de brommers, die worden veel gebruikt als taxi ( boda boda’s worden ze genoemd), omdat je makkelijk tussen de auto’s door kunt.
En wat je daar verder allemaal niet op vervoeren kunt!
Naast hele families, je hele business, tot een kompleet bed toe!
En op je hoofd kun je ook je hele business vervoeren, een baal lege plastic flesjes voor de recycling, je fruitvoorraad of je handdoekenvoorraad.
Jullie kunnen er van meegenieten op de foto’s .

Wij lopen graag omdat je dan het meeste ziet en beleeft, maar er lopen maar weinig blanke mensen waardoor je gelijk opvalt. Ik heb al even heel ondeugend met de gedachte gespeeld om mij zwart te maken, maar…. het zou waarschijnlijk niet lang duren of het zou er weer af komen lopen en het zweet zou er een aardige troep van maken. Nee, toch maar niet doen ;)

• 26 Februari 2015 - 17:24

Peter:

Dag Stijnie & Douwe,
    Jullie gaan door mooie ervaringen heen. Mooie foto's ook! Volgende keer met jullie zelf er op? zou leuk zijn!
    Over ruim een week naar Jakarta, Indonesië om daar te preken.
    Sterkte en succes met jullie avonturen!
    Peter & Hanneke

• 26 Februari 2015 - 18:35

Teuni:

Maarsbergen is toch wat saaier.

• 26 Februari 2015 - 20:36

Jaap Van Der Pas:

wat moeten jullie wat meemaken,wat een ontberingen.
    de kerkdiensten zijn spontaan en een goede dominee
    wij hebben sinds een week of 6 ook een nieuwe dominee
    hij is al bij mij geweest en heeft me erg bemoedigd.
    wat hebben jullie een drukke stad.
    ik wens jullie veel zegen.liefs jaap en moeder.

• 28 Februari 2015 - 19:58

Annette B:

Nou weet ik in ieder geval wat je de hele dag doet: je hobby bezigheden -:) XA

stijnie

Welkom op mijn nieuwe site. Na Soedan gaan we naar Curacao. We gaan daar werken voor St.De Hoop kinder- en jeugdwerk. We zijn bezig met voorbereidingen en vertrekken op 31 dec., jawel ouderjaarsdag, naar Curacao waar we op een spectaculaire ontvangst rekenen met veel vuurwerk :) ! Na Curacao is Israël aan de beurt, daar gaan we half jaar wonen en werken in Nes Ammim. Nu is Oeganda aan de beurt. Douwe werkt daar voor ICCO / Kerk in actie voor een programma van 10 maanden voor een nieuwe aanpak van Disaster Risk Management. We wonen in Kampala.

Actief sinds 13 Dec. 2010