Jinja - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van stijnie slot - WaarBenJij.nu Jinja - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van stijnie slot - WaarBenJij.nu

Jinja

Blijf op de hoogte en volg stijnie

17 Maart 2015 | Oeganda, Kampala

Jinja

Jinja is een stad ongeveer 80 km. ten oosten van Kampala.
Daar is ook de oorsprong van de rivier de Nijl.
Daar wilden we graag een kijkje gaan nemen en onderweg konden we ook gelijk mooi wat van het landschap zien.
Dat was een mooie reden om een auto te huren en op zaterdag de trip te maken.
En gelijk een test om wat meer te wennen aan het links rijden……..
Mijn probleem is dat ik altijd vreselijk meerijd, ik móet meekijken en als er geremd moet worden ‘rem’ ik mee.
Ik kan het niet relaxt over me heen laten komen, terwijl ik weet dat het ‘tussen m’n oren’ zit, want gelukkig, Douwe kan heel goed rijden.
Ik heb me goed ingehouden, al was ik wel bekaf toen we weer thuis waren.
Weet je wat ook zo lekker rijdt, er zitten langs de zijkanten van de weg van die open goten, waar je soms rakelings langs moet rijden…..brrrr.
Als je daar in komt.....zie je het voor je?......ik wel!
Maar ja, als je wat wilt zien, moet je er wat voor over hebben, toch?

Het is een mooie route naar Jinja, groen en heuvelachtig.
Toen ik laatst op een bankje in een winkelcentrum zat uit te rusten, omdat er niet een busje op de route naar het winkelcentrum bleek te rijden, wat ik wel verwacht had, en ik dus het hele eind had gelopen in de hitte, raakte ik aan de praat met een aardige jongen die mij vertelde dat er in elke streek van Oeganda een specifiek gewas wordt verbouwd.
Hij vroeg of dat in Nederland ook zo was, toen moest ik heel diep nadenken…….
Onderweg naar Jinja zagen we precies wat hij vertelde, eerst kwamen we langs theeplantages en daarna langs suikerrietvelden.

Vlak voor Jinja kwamen we over de Nijl, we zagen een brede rivier met prachtige watervalletjes er in. (Fotograferen verboden….. hoe zo?)
Voordat ik in Soedan was geweest had ik mij nooit zo gerealiseerd dat de Nijl zo’n lange rivier is, want de Nijl associeerde ik altijd met Egypte en het doet me altijd aan Mozes denken.
Maar de Nijl stroomt dus ook door Soedan, Oeganda en Ethiopië, het is een hele lange rivier.
Uit Ethiopië komt de Blauwe Nijl en uit Oeganda de Witte Nijl en die komen samen in Khartoum en stromen als Nijl verder door Egypte naar de Middellandse Zee.

Omdat er in de buurt van Jinja ook grotere watervallen in de Nijl te zien zijn, gingen we daar eerst op af.
De weg er naar toe was een onverharde weg met veel gaten en kuilen waar Douwe behendig omheen moest laveren. Gelukkig waren er verder weinig auto’s, dus we hadden de ruimte èn bekijks.
Ondertussen zagen we hoe de mensen buiten de stad leven.
Eenvoudige huisjes, soms met muren van steen, soms van aarde, met een koe, een geit, wat kippen of met een fruitkraampje aan de weg, met wat tomaten, uien, paprika of bananen.
Volgens de aanwijzingen was het ongeveer 10 km. rijden, maar nadat we ruim 10 gereden hadden, zagen we nog steeds niks.
Toen we de weg aan iemand vroegen, wees hij ons dat het nog verder was, maar na verloop van tijd besloten we toch maar weer terug te gaan.
Want inmiddels hadden we ervaren dat je, als je iets vraagt, altijd een antwoord krijgt, want je kunt het niet laten merken als je iets niet weet, dus een antwoord geef je altijd, behalve 'ik weet het niet' en voor de rest maakt het niet uit………

We kwamen in Jinja, wat er aardig uit zag.
Er waren nog verschillende oude huizen uit de koloniale tijd, een beetje vergane glorie door gebrek aan onderhoud, en kwamen, nadat we nog een kudde runderen op de weg voorrang hadden moeten geven, in een prachtig park waar aangegeven staat dat daar het begin van de Nijl is.
Jinja ligt aan het Victoriameer en van daaruit ontspringt de Nijl.
Het park werd opgevrolijkt door een muziek- en dansgroepje van een weeshuis. Je kon wat doneren in een mand.
Een leuke 'sponsoraktie', ze hadden er plezier in en op die manier droegen ze ook hun steentje bij.
We hebben met uitzicht op de Nijl, genietend van de mooie natuur, heerlijk gezeten en gepicknickt en gewandeld, deels begeleid door een paar uitgebroken ezels uit het reptielenpark dat ook in het park was, hoezo reptielen ????






  • 17 Maart 2015 - 15:55

    Fenneke:

    Bedankt voor je beeldende verslag, ik zie je zitten in de auto met kromme tenen...
    het klinkt trouwens allemaal heel bekend, het is hier in Kenia al geen steek beter: slechte wegen, gaten in de wegen en ook aan de kant van de weg rafelig asfalt. Ik heb al eens de pech gehad dat ik net op zo'n rafelig moment door een dikke vrachtwagen van de weg gedrukt werd, en prompt een gescheurde autoband had - niet meer te repareren, alleen nog goed om er slippers van te maken :-))
    Komen jullie nog deze kant op??

  • 17 Maart 2015 - 16:46

    Wim:

    Zeg, heeft Douwe geen iphone of ipad met Google earth of kaarten?? Ik had je precies kunnen vertellen waar je links of rechtaf had moeten gaan. Afhankelijk of je de Nijl al overgestoken was of niet.

  • 17 Maart 2015 - 18:12

    Herma:

    Wat een prachtig en beeldend verhaal, Stijnie. Ik zou zo mee willen reizen!

    Veel liefs
    Herma

  • 17 Maart 2015 - 18:51

    Teuni:

    Wat een leuke ervaringen en toch ook een spannend uitje, voor ons een ontspannend verhaal

  • 17 Maart 2015 - 21:27

    Janny Voogt:

    Heb weer genoten van je verslag. Wat beleef je daar mooie en leuke dingen.
    Herkenbaar dat"meeremmen" haha! Gelukkig is het toch nog een mooi ritje geworden.

  • 17 Maart 2015 - 21:49

    Jaap Van Der Pas:

    wat beleven jullie wat gaat het verder goed met jullie groetjes jaap en moeder.

  • 19 Maart 2015 - 08:55

    Douk:

    Leuk! En grappig. Ik Ie het helemaal voor me in die auto! Na deze ervaring heeft u er in NL misschien wat minder last van ;-) liefs uit NL! X

  • 19 Maart 2015 - 18:37

    Annette B.:

    Ik sluit mij bij de anderen aan. Met plezier weer alles gelezen! XA

  • 19 Maart 2015 - 23:19

    Jaap & Fiet:

    Eerlijk gezegd begrijpen we niet hoe jullie toch in Jinja zijn gekomen, omdat je juist vertelt dat jullie zijn omgekeerd toen een man jullie nog verder wilde sturen. Kennelijk lag het dus in de tegengestelde richting. Afijn, jullie zijn er gekomen en we hebben weer genoten van je beeldende verslag. Overigens, dat meerijden zit dus kennelijk in de genen van meer vrouwen, gezien de reacties en ook onze ervaring. :-) Een mooie verdere tijd daar toegewenst!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

stijnie

Welkom op mijn nieuwe site. Na Soedan gaan we naar Curacao. We gaan daar werken voor St.De Hoop kinder- en jeugdwerk. We zijn bezig met voorbereidingen en vertrekken op 31 dec., jawel ouderjaarsdag, naar Curacao waar we op een spectaculaire ontvangst rekenen met veel vuurwerk :) ! Na Curacao is Israël aan de beurt, daar gaan we half jaar wonen en werken in Nes Ammim. Nu is Oeganda aan de beurt. Douwe werkt daar voor ICCO / Kerk in actie voor een programma van 10 maanden voor een nieuwe aanpak van Disaster Risk Management. We wonen in Kampala.

Actief sinds 13 Dec. 2010
Verslag gelezen: 369
Totaal aantal bezoekers 46834

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2017 - 15 Oktober 2017

Terug in Oeganda

03 Februari 2016 - 25 Februari 2016

Even terug in Nes Ammim

01 Oktober 2014 - 01 Augustus 2015

Leven in Oeganda

29 Januari 2014 - 06 Augustus 2014

Werken in Nes Ammim, Israël

31 December 2010 - 30 November -0001

Mijn tweede reis en mijn eerste Soedan

Landen bezocht: