En verder..... - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van stijnie slot - WaarBenJij.nu En verder..... - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van stijnie slot - WaarBenJij.nu

En verder.....

Door: Stijnie

Blijf op de hoogte en volg stijnie

06 Februari 2015 | Oeganda, Kampala

En verder…..

Jullie zijn vast ook benieuwd naar hoe het hier in de kerk is.
We gaan naar een kerk waarmee onze kerken in Nederland contact hebben. We zijn er hartelijk ontvangen.
De kerkdienst is anders dan wij gewend zijn, maar dat is vast niet een verrassing.
Om half 10 begint de dienst en duurt ongeveer tot 1 uur.
Er is naast een aantal keren zingen/swingen ;-) - wat heel enthousiast wordt begeleid door luide muziek en een zanggroepje - , bidden, en 2x een preek.
De eerste preek is eigenlijk catechese en is een heel praktische ‘preek’.
De tweede preek is een ‘gewone’ preek, naast bijbeluitleg ook heel praktisch.
We werden aangespoord om tijd te maken voor bijbellezen en het overdenken ervan en een voorbeeld te nemen aan Jezus en onze naaste lief te hebben - zowel vriend als vijand-, niet alleen met woorden , maar ook met daden. Dankbaarheid overheerst er, evenals eerbied.
Elke avond zijn er activiteiten van de kerk, ze gaan bijvoorbeeld ook naar de gevangenis.

Verder hebben we nog niet kunnen ontdekken dat Kampala erg bezienswaardig is.
We zijn nog geen hele mooie of bijzondere gebouwen tegengekomen.
Verder is het er druk en smoezelig en moet je goed uitkijken waar je loopt, anders kun je zomaar in een kuil of gat terecht komen of ergens over struikelen.
Wat (net als in Khartoum) grappig is, is dat ook op de kruispunten waar stoplichten zijn, en terwijl die gewoon werken, er ook nog verkeersagenten zijn die het verkeer regelen.
Dus goed opletten dat je niet op het stoplicht let, maar op de verkeersagent ;-)

De natuur is het mooiste, af en toe valt er een flinke groeizame bui, waardoor alles prachtig groen is, alleen voor de onverharde wegen is een flinke bui dan weer wat minder.
We zien hier ook prachtige vogels en sommige kunnen een enorm lawaai produceren, goede wekkers!, evenals de hanen en de kippen die hier als ‘huisdieren’ in de straat en rond de huizen lopen en niet te vergeten de oproep van de moskee. Van uitslapen komt dus weinig terecht, daarom: vroeg in bed en vroeg er uit.

• 06 Februari 2015 - 18:03

Peter:

Wat weer een mooi avontuur!
    Kun je op een later tijdstip nog wat vermelden over jullie exacte werkzaamheden? ben ik benieuwd naar.
    Merk je verder nog wat van het voormalig regime van Idi Amin?
    Jullie verhalen zijn altijd weer interessant!
    Groeten & sterkte daar!
    Peter

• 07 Februari 2015 - 17:48

Annette B:

Lieve mensen,
    Fijn die foto`s om een indruk te krijgen! Idee om in NL dergelijke kerkdiensten te organiseren? Mooi om mee te maken denk ik. Ik hou me aanbevolen voor vogelfoto`s..... Liefs Annette

• 08 Februari 2015 - 10:53

Fenneke:

Het klinkt precies als in Nairobi; de kerkdiensten, de politie die het verkeer ontregelt, de chaos in de stad... Wij hebben het voordeel dat we een NATIONAAL PARK -letterlijk- naast de deur hebben, dus als we even wat willen gaan we daar heen om leeuwen, neushoorns, cheetah of luipaard te zoeken. Kom maar deze kant op als je er eens uit wilt! Xxx

• 25 Februari 2015 - 15:26

Nanda:

Hallo Douwe en Stijnie, vandaag je verslagen gelezen en de foto's gezien. Het stadsbeeld lijkt zeker erg op Khartoum. Inmiddels hebben jullie twee andere culturen meegemaakt, maar de herinneringen komen toch weer boven nu je weer in Afrika bent. Geniet er van en Gods zegen toegewenst.
    Ook nog gefeliciteerd met je twee jongste kleinkinderen. Hartelijke groet, Nanda.

stijnie

Welkom op mijn nieuwe site. Na Soedan gaan we naar Curacao. We gaan daar werken voor St.De Hoop kinder- en jeugdwerk. We zijn bezig met voorbereidingen en vertrekken op 31 dec., jawel ouderjaarsdag, naar Curacao waar we op een spectaculaire ontvangst rekenen met veel vuurwerk :) ! Na Curacao is Israël aan de beurt, daar gaan we half jaar wonen en werken in Nes Ammim. Nu is Oeganda aan de beurt. Douwe werkt daar voor ICCO / Kerk in actie voor een programma van 10 maanden voor een nieuwe aanpak van Disaster Risk Management. We wonen in Kampala.

Actief sinds 13 Dec. 2010